”Enhän minä ole voinut mitenkään kuluttaa noin paljon sähköä!”- 4 vinkkiä sähkölaskun pienentämiseen.

Tuntuuko tutulta ajatukselta saadessasi sähkölaskun? Sähköä ei yksinkertaisesti voi kulua tuollaista määrää. Sähkömittarin täytyy olla rikki ja laskun väärin!

Tämä on ollut monen yhteydenoton taustalla tänä talvena. Ei ole kenellekään mukava tilanne, kun sähkölasku ikävästi yllättää. Etenkin, kun olen itse olettanut tilanteen aivan toiseksi.

Mistä siis syntyy todellisuudesta poikkeava käsitys sähkönkulutuksen osalta?

Yksi vaikuttava tekijä on sähkön luonne. En näe kulutettua sähkön määrää sähkölaitetta käyttäessä. Ei minulla ole mitään käsitystä kuinka monella eurolla sähköä kului parin tunnin saunomiseen. Tilanne on aivan eri bensapumpulla tai kaupan kassalla, joissa saan heti tiedon ostoksen suuruudesta.

Toinen vaikuttava tekijä sähkölämmitteissä kodeissa on lämmityksen ja lämminvesivaraajan päälle meneminen automatiikalla tai kellon mukaan. Sähköä kuluu paljon taustalla tekemättä itse mitään. Ja talvella sähköä kuluu aina enemmän.

Kolmas tekijä lienee on se, että sähkölasku voi tulla kahden kuukauden päästä kulutuksesta. Ja laskussa on vielä koko kuukauden kulutus summattuna.

Ja sitten, jos vielä saan verkkoyhtiöltä sähkönsiirrosta ja sähkönmyyjältä kulutetusta energiasta eri laskut ja eri tahdissa, niin sekaannus on valmis.

Mitä siis voisi tehdä ettei sähkölasku yllättäisi?  Sähkönkulutuksen hallinnassa toimii samat periaatteet kuin vaikkapa painon- tai taloudenhallinnassa: Seuraa tilannettasi ja kulutustasi, niin voit tehdä muutoksia haluamaasi suuntaan.

4 vinkkiä sähkönkulutuksen hallintaan:

1. Tutustu sähkönkulutukseesi. Helpoiten pääset alkuun kirjautumalla sähköverkkoyhtiön tai sähkönmyyjän kulutusraportointipalveluun, josta näet oman sähkönkulutuksesi tuntitasolla. Vantaan alueella pääset raportointipalvelussa alkuun täältä.

2. Vertaile kulutustasi. Voit aloittaa esimerkiksi vertailemalla omaa kulutustasi aikaisempiin kuukausiin, vuosiin ja ulkolämpötilan mukaisiin hetkiin. Jos kulutuksessasi on merkittäviä muutoksia, niin mieti ja muistele mikä siihen on voinut vaikuttaa?

• Oletko muuttanut kulutustottumuksiasi tai säätänyt lämmitysjärjestelmää?
• Onko talossa tehty rakenteellisia muutoksia?

3. Tarkasta lämmityksen säädöt. Monesti yllättävän sähkökulutuksen taustalla on virheellinen säätö tai vikatilanne lämmitysjärjestelmässä. Esimerkkejä:

• Huonelämpötila kannattaa pitää 21 asteeseen ja poissa ollessa muutaman asteen matalampana
• Öljy- ja maalämpöjärjestelmissä on aina varalla sähkövastus, joka voi olla jäänyt vahingossa tai vikatilanteen vuoksi jatkuvasti päälle
• Ilmanvaihtokoneen esilämmitys on ohjattu perusasetusta korkeammaksi
• Lämminvesivaraaja on asetettu lämmittämään vettä koko ajan. Yleensä riittää, että vesi lämmitetään yöaikaan ja sen pitäisi riittää koko päiväksi

4. Ota yhteyttä sähköverkkoyhtiön tekniseen neuvontaan. Yritetään yhdessä selvittää tilanne ja sähkömittarin toiminta. Jos mikään muu ei ratkaise tilannetta, sähkömittari voidaan vaihtaa ja tarkastuttaa. Tämä on yleensä maksullinen palvelu, mutta silloin saadaan varmuus sähkönkulutuksen oikeellisuudesta. On äärimmäisen harvinaista, että sähkömittarissa olisi mittausvika. Yleensä kulutuksen selittävä syy löytyy sähköjärjestelmästä ja kulutustottumuksista.

Ensi kerralla sähkölaskun, vaa’an tai pankkitilin saldon yllättäessä negatiivisesti, kannattaa tutustua omiin kulutustottumuksiin. Niistä voi löytyä asiaa selittäviä tekijöitä. Pankkitili, vaaka tai sähkömittari eivät välttämättä ole rikki.

asiakkuuspäällikkö, sähköverkot