Usein kysyttyä

Meiltä kysytään usein. Siksi kokosimme avuksesi vastauksia yleisimpiin ja vähän kiperimpiin kysymyksiin. Voit käyttää apunasi joko kätevää hakutoiminnallisuutta tai selailla kysymyksiä. 

Uusi asiakaspalvelujärjestelmä

Otamme käyttöön uuden asiakaspalvelujärjestelmän sekä asiakkaan oman asiointipalvelun yhdeksi kattavaksi Online-palvleuksi. Asiointipalvelu Onlinessa voit:

- seurata kotisi sähköenergian kulutustietoja tuntitasolta vuositasolle
- selailla sähkösopimukseesi liittyviä tietoja
- selailla laskuja
- päivittää yhteystietosi

 

 

 

Uuteen Online-palveluun kirjaudutaan ensimmäisen kerran pankkitunnuksilla tai mobiili-varmenteella.

Vanhojen Online- ja Raportointipalveluidemme käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta muutoksen yhteydessä.

 

Meillä oli aiemmin käytössä vanha Online-palvelu sähköiseen asiointiin sekä Raportointipalvelu energiankulutuksen tarkkailuun. Nyt nämä palvelut yhdistyvät yhdeksi palveluksi ja löydät jatkossa uudesta Online-palvelustamme sekä asiointipalvelut, että kotisi sähköenergian kulutustietojen seurannan.

Löydät uudesta Online-palvelusta kaikki historiatiedot liittyen kotisi sähköenergian kulutukseen ja tiedot sopimuksistasi vuoden 2016 jälkeen. Vanhoja laskuja ei uudesta palvelusta löydy. Myös erilaiset tilatut kulutuksenseurantaraportit pitää tilata uudelleen uudesta palvelusta.

Sähkölaskun tilinumero muuttuu. Vantaan Energia Oy:n (sähkönmyynti) uusi tilinumero on FI08 5000 0120 4160 77 / OKOYFIHH

Käytäthän laskua maksaessasi aina laskulla näkyvää tilinumeroa. E-laskulle tilinumero vaihtuu automaattisesti

Kaikki asiakkaamme saavat lokakuussa laskun, jossa laskutetaan sähkönkulutus syyskuun loppuun asti.

Kahden kuukauden välein laskun saavista asiakkaista osa saa laskun poikkeavalla rytmillä. Jos normaalisti saisit laskut syys- ja marraskuussa, tulet saamaan laskun nyt myös lokakuussa.

Laskun ulkonäkö ei juuri muutu, muutama tieto siirtyy laskulla eri paikkaan. Jatkossa laskun eräpäivä on vain tilisiirto-osassa, sopimusnumero laskuerittelysivulla ja käyttöpaikan tiedot laskun etusivulla olevien rivien yläpuolella.

E-laskuasiakkaana sinun ei tarvitse tehdä mitään. Uuden asiakaspalvelujärjestelmän muutos tuo mukanaan uuden tilinumeron käyttöönoton, joka löytyy e-laskultasi automaattisesti.

Sähkösopimus

Sähkönmyyntisopimuksessa sovit sähköyhtiön kanssa käyttämäsi sähkön ostamisesta. Voit kilpailuttaa ostamasi sähkön ja valita tarpeisiisi sopivimman sähkösopimuksen.

Sähkönmyyntisopimuksella sovitaan mm. sähkön hinnasta, tuotantotavasta ja sopimuksen kestosta.

Tutustu sähkösopimuksiimme >>

 

Sähköverkkosopimus on sopimus sähkön siirtämisestä. Sähköverkkosopimus on voimassa aina oman paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa. Teemme aina sopimuksen sähkön siirrosta puolestasi riippumatta siitä missä päin Suomea asut. Sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa.

Määräaikainen sopimus

Määräaikainen sähkösopimus on varma valinta. Määräaikaisessa sopimuksessa hinta on kiinteä koko sopimuskauden ajan eikä markkinahintojen heilahtelut vaikuta sähkösi hintaan. Sopimus sitoo molempia osapuolia sopimuskauden aikana. Muuttotilanteessa määräaikainen sopimus ei siirry uuteen osoitteeseen.

Toistaiseksi voimassa oleva sopimus

Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on huoleton ilman sitovia määräaikaisuuksia. Sopimuksen hinta on aina ajan tasalla, sillä sopimuksen hinta päivittyy kuuden kuukauden välein.

Määräaikaisen sopimuksesi lähestyessä loppuaan lähetämme sinulle hyvissä ajoin uuden tarjouksen ennen sopimuksen päättymistä. Jos et tee uutta määräaikaista sopimusta, sopimus jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevana. 

Uusi määräaikainen sopimus kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen sopimuksen määräajan päättymistä. Voit tehdä uuden sähkösopimuksen helposti tarjouksessa saamiesi ohjeiden mukaisesti tai voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme. 

Määräaikaisen sopimuksen tekeminen fiksua, koska:

  • Saat aina kilpailukykyisen tarjouksen uudesta määräaikaista sopimuksesta. Markkinahintojen heilahtelut eivät vaikuta määräaikaisen sähkösopimuksesi hintaan.
  • Käytössäsi on asiantunteva asiakaspalvelumme josta voit kysyä energiansäästövinkkejä tai apua kotisi sähkönkulutukseen liittyvissä asioissa.
  • Tarjoamme asiakasetuja kuten Energiavirtaa-lehden, lippuja tapahtumiin ja voit lainata meiltä myös maksutta lämpökameraa.
  • Saat sähköpostilla uutiskirjeen parin kuukauden välein ajankohtaisista asioista.

Voit solmia uuden sopimuksen hyvissä ajoin ennen haluamaasi sopimuksen alkupäivää. Myyjäyhtiötä vaihtaessa sähkösopimus voi alkaa aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua sähkösopimuksen tekemisestä. Sopimuksen voit tehdä kanssamme helposti netissä tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Muuttaessa suosittelemme tekemään sähkösopimuksen kuntoon hyvissä ajoin, mieluiten kaksi viikkoa ennen muuttoa. Saamme sopimuksen kuitenkin voimaan myös lyhyemmälläkin varoitusajalla. Kun teet sopimuksen netissä niin riittää, että teet muuttoilmoituksen pari päivää ennen haluamaasi sopimuksen voimaantulopäivää. Kiireellisimmissä asioissa olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. 

 

Sähkönmyyjän vaihto

Sähkösopimus voi alkaa uuden sähkönmyyjän kanssa aikaisintaan 14 päivän kuluttua sähkösopimuksen tekemisestä. 

Muutto

Suosittelemme tekemään muuttoilmoituksen ajoissa, mieluiten kaksi viikkoa ennen muuttoa. Saamme sopimuksen kuitenkin voimaan tarvittaessa lyhyemmälläkin varoitusajalla. Verkon kautta riittää, että teet muuttoilmoituksen paria päivää ennen ja puhelimitse saamme sähköt päälle nopeamminkin.

Sopimustyypin muutos

Jos olet vaihtamassa sähkösopimustasi esimerkiksi määräaikaiseen Roskasähkö-sopimukseen, sopimusmuutos tulee voimaan 14 päivän kuluttua. 

Sopimustyypin vaihtaminen on mahdollista, jos sinulla ei ole määräaikaista sopimusta voimassa. 

Sähkösopimus kannattaa tehdä uuteen kotiin heti, kun muuttopäivä on tiedossa tai viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Jos et kuitenkaan ole ehtinyt tekemään sähkösopimusta ajoissa, ei huolta: saamme sopimuksen voimaan lyhyemmälläkin varoitusajalla – koko Suomeen. Vielä kaksi arkipäivää ennen muuttoa voit tehdä ilmoituksen netissä. Sen jälkeen kannattaa soittaa asiakaspalvelumme. 

Huomioithan, että jos olet liikkeellä vasta muuttopäivänä, paikallinen verkkoyhtiö saattaa veloittaa pikakytkennästä erillisen maksun.

Voit irtisanoa sähkösopimuksesi muuton yhteydessä. Sähkösopimusta kilpailuttaessa ei sopimusta kuitenkaan tarvitse itse irtisanoa - me huolehdimme tämän puolestasi. 

Meiltä saat edullista sähköä kaikkialle Suomeen. Vaikka siis muuttaisitkin toiselle puolelle maata, Vantaan Energian sähköä on tarjolla myös siellä. Muuttoilmoituksen teko hoituu muutamassa minuutissa. 

Tee sähkösopimus uuteen kotiisi

Muuttaessasi voit irtisanoa Vantaan Energian sähkönmyyntisopimuksen netissä irtisanomislomakkeella tai soittamalla asiakaspalveluumme (puh. 09 829 0225, ma–pe 8–20, la 10–16). Voit irtisanoa sopimuksesi vanhasta osoitteestasi myös, jos olet jo tehnyt sopimuksen meidän kanssamme uuteen kotiisi. Me huolehdimme samalla myös sopimuksen päättämisen sähköverkkoyhtiöllesi. 

Irtisano sopimus muuttaessasi

Sähkön hinta

Sähkösi kokonaishinta muodostuu sähkön myynnistä, sähkön siirrosta ja veroista.

Mistä sähkön hinta muodostuu?

 

Sähkön myynti on kilpailunalaista toimintaa. Merkittävimmät sähkön myyntihintaan vaikuttavat tekijät ovat sähkön tuotanto- ja/tai ostokustannukset.

Sähkönsiirron ostat aina paikalliselta sähköverkkoyhtiöltä. Sähkön siirron hinta määräytyy pääosin sähköverkon rakentamisesta, ylläpidosta ja käytöstä aiheutuvien kustannusten sekä koko Suomen kattavan kantaverkon käytöstä maksettavien korvausten perusteella.

Sähkön siirtohinta sama sähkönmyyjästä riippumatta.

Sähkönsiirron osuus sähkölaskusta on noin 30 %. Siirron hoitaa aina paikallinen yhtiö tilaat sähkösi mistä tahansa. Sähkön siirtopalvelun hinta koostuu sähköverkon rakentamiskuluista, ylläpidon ja käytön kustannuksista ja koko Suomen kattavan kantaverkon käytön kustannuksista. Näillä varmistetaan, että sähköt toimitetaan kotiisi luotettavasti ja varmasti. Vantaan Energia Sähköverkot Oy vastaa Vantaan sähköverkkopalveluista.

Sähkön markkinahinta vaikuttaa aina ostamasi sähkön hintaan. Sähkön markkinahinta määräytyy Suomessa pohjoismaisessa sähköpörssissä. Sähkön markkinahintaan vaikuttavat mm. tuotantoon, sähkönkulutukseen, päästökauppaan ja markkinapsykologiaan liittyvät asiat.

Valitsemastasi sopimuksesta riippuen sähkön markkinahinta voi vaikuttaa ostamasi sähkön hintaan eri aikaväleillä.

Pörssisähkö-sopimus 

Sähkön markkinahinta vaikuttaa tuntitasolla maksamasi sähkön hintaan. Maksat vuorokauden jokaisena tuntina eri hinnan sähköstä.

Tutustu pörssisähköön

Määräaikainen sopimus

Sähkön markkinahinta vaikuttaa sopimuksen tekohetkellä sopimuksen hinnoitteluun. Sopimuskauden aikana sähkön hinta on aina sama sähkön markkinahinnasta riippumatta.

Tutustu määräaikaisiin sopimuksiin

Toistaiseksi voimassa oleva sopimus 

Toistaiseksi voimassa oleva hinta päivittyy kahdesti vuodessa, joten se on aina ajan tasalla.

Tutustu toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen

Sähköstä maksetaan veroa kulutuksen mukaan. Verotus on porrastettu kahteen luokkaan (hinnat sisältävät 24 % arvonlisäveron ja huoltovarmuusmaksun):

luokka I (kotitaloudet, maa- ja metsätalous, rakentaminen, tukku- ja vähittäiskauppa, majoitus- ja ravitsemustoiminta sekä muu palvelutoiminta): 2,79 c/kWh

luokka II (teollisuus ja kasvihuoneviljely): 0,87 c/kWh

Kilpailuttamalla sähkösopimuksen voi säästää yllättävänkin pitkän pennin. Tarjouslaskurimme avulla voit laskea oman kulutuksesi, vertailla vaihtoehtoja ja tehdä sähkösopimuksen. Voit käytännössä kilpailuttaa noin 40-50 % sähkölaskustasi. Loput koostuu veroista ja verkkopalveluista, jotka ovat kaikille samat. Kun kilpailutat sähkön hintaan, sinun täytyy tietää kaksi asiaa:

1) Mikä on asumismuotosi?
Jos asuntosi lämpenee kaukolämmöllä, öljyllä tai maalämmöllä ja asut kerrostalossa, rivi- tai omakotitalossa tuotteesi on yleissähkö. Tutustu tästä tarkemmin.
Jos lämmität sähköllä ja asut rivi- tai omakotitalossa

a) Käytät sähkölämmitystä ympäri vuoden ja poltat mahdollisesti takkaa kylmimpinä päivinä tuotteesi on aikasähkö. Lue esittely ja tutustu tarkemmin.
b) Käytät myös muita lämmitysmuotoja vuoden aikana, esim. öljy- tai puulämmitystä voit valita tuotteeksi kausisähkön.

2) Haluatko huolettoman sopimuksen vai vakaan hinnan?
A) Toistaiseksi voimassa oleva

  • Helppo ja vaivaton, koska on aina voimassa.
  • Hinta muuttuu hitaasti, tyypillisesti pari kertaa vuodessa
  • Kahden viikon irtisanomisaika

B) Määräaikainen sopimus

  • Joko vuodeksi tai kahdeksi
  • Hinta kaudella koko ajan sama
  • Sitoo sekä asiakasta että myyjää kauden ajan

Määräaikainen sopimus on usein edullisempi vaihtoehto sopimuksen tekohetkellä kuin toistaiseksi voimassa oleva sopimus. 

Määräaikaisen sähkösopimuksen hinnoittelu perustuu sähkön markkinahintaan. Määräaikaista sopimusta tehdessäsi me ostamme sähkösi koko sopimuskautesi ajaksi päivän hintaan. Tämän vuoksi voimme myydä sinulle sopimuksen edullisempaan hintaan. Määräaikaisen sopimuskautesi aikana sähkön markkinahinta voi nousta tai laskea.

Jos sähkön markkinahinnat nousevat, olet suojassa sähkön hinnannousulta sopimuskautesi loppuun saakka. Jos sähkön markkinahinnat laskevat, tarjolla voi olla edullisempia sopimuksia. Määräaikainen sopimuksesi sitoo sinua kuitenkin sopimuskautesi loppuun saakka. 

Määräaikaisen sopimusjakson jälkeen voit katsoa jälleen itsellesi edullisimman sopimuksen. 

Sähkön kulutus ja mittaaminen

Yleissähkö

Yleissähkö on yleisin sähkösopimuksen tyyppi. Yleissähkö on valintasi, jos asut kerrostalossa tai omakoti-, rivi-, tai paritalossa, jossa ei ole sähkölämmitystä. Yleissähkö sopii myös vapaa-ajan asuntoihin. Yleissähköä voi ostaa kaikkiin kohteisiin.

Yleissähkösopimuksessa sähkön hinta on aina sama 24/7/365.

Aikasähkö

Aikasähkö (tunnetaan myös nimellä yösähkö) sopii sinulle, jos sinulla on sähkölämmitteinen omakotitalo, rivitalo, paritalo tai vapaa-ajanasunto. Aikasähkösopimus edellyttää, että kohteessa on käytössä aikasähköön sopiva mittari.

Aikasähkössä sähkön hinta on eri päivä- ja yöaikaan.

Kausisähkö

Kausisähkö sopii sinulle, jos sinulla on sähkölämmitteinen omakotitalo, rivitalo, paritalo tai vapaa-ajanasunto. Kausisähkösopimus edellyttää, että kohteessa on käytössä kausisähköön sopiva mittari.

Kausisähkössä sähkön hinta on eri talvipäivinä ja muina aikoina.

Sähkösopimuksen tyyppi määrittyy yleensä rakennuksen lämmityksen valinnan yhteydessä.

Mikäli kohteen lämmitystavaksi tulee kaukolämpö tai öljy, on kohteen sähkötuotteeksi järkevää valita yleissähkö. Muihin lämmitystapoihin kannattaa valita aikasähkö. Yleissähkö kannattaa kuitenkin valita kaikkiin kohteisiin joissa kulutus on alle 10 000 kWh/vuosi.

Yösähkö on on voimassa ma−su 22.00−7.00. Muina aikoina käytössä on päiväsähkö. 

 

Kausisähkössä talvipäiväsähkö on voimassa 1.11.–31.3. ma–la klo 7–22. 

Sähkönmyyjillä voi olla käytössä päivä- ja yösähkön aikajaottelu, joka voi poiketa paikallisen verkkoyhtiön ohjausajoista.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että verkkoyhtiön suorittama yöaikainen kuormienohjaus (esim. käyttövesivaraaja, varaava lämmitys) voi tapahtua sellaiseen aikaan, että sähkön myyjällä on käytössä päiväsähkö.

Sähkölasku seuraa todellista kulutusta. Talvella sähköä kuluu yleensä enemmän kuin kesällä, joten lasku on varsinkin sähkölämmittäjillä huomattavan paljon korkeampi talvella kuin kesällä.  

Raportointipalvelumme havainnollistaa, miten kotisi käyttää sähköä. Voit tarkastella omaa sähkönkäyttöäsi eri ajanjaksoina vuositasolta aina tuntitasolle asti.

Seuraa sähkönkulutustasi

Voit seurata sähkölaitteidesi sähkön kulutusta kulutusmittarilla. Mittarin voit lainata maksutta Vantaan kirjastoista. Mittarit löydät kirjastojen nettisivuilta www.helmet.fi hakusanalla energiamittari.

Mittarin mukana saat listan sähkölaitteiden normaalikulutuksesta, joihin oman laitteen kulutusta voi verrata.

Lainaa mittari

 

Laskutus

Me laskutamme kaikissa sähkösopimuksissamme sähkön aina jälkikäteen todellisen kulutuksen mukaan. 

Voit halutessasi vastaanottaa sähkö- ja kaukolämpölaskusi e-laskuna suoraan omaan verkkopankkiisi.

Voit saada suoramaksun käyttöön, jos sinulla ei ole mahdollista käyttää verkkopankkia ja saada sinne e-laskua.  

Kaikki e-laskun tekemiseen tarvittavat tiedot löytyvät laskultasi. Valitse sähkölaskuun laskutusaiheeksi ”sähkölasku” ja kaukolämpölaskuun ”kaukolämpölasku”. Tarvitset viitenumeron viimeisimmältä laskultasi. Jos sinulla ei ole laskua ulottuvillasi, voit katsoa esim. verkkopankistasi viimeisimmän laskun tiedoista viitenumeron.

Huomioithan, että jos sinulla on useampi sähkö- tai kaukolämpösopimus, kaikki saman laskutusaiheen sopimukset muuttuvat samalla e-laskuiksi. Sähkön e-laskusopimus ei kuitenkaan muuta kaukolämpölaskua e-laskuksi tai toisinpäin.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin lähetämme sinulle laskut jatkossa sähköpostiin.

Pääsääntöisesti lähetämme yleissähköasiakkaille kuusi laskua vuodessa ja aika- sekä kausisähköasiakkaille 12 laskua vuodessa.  

Lue lisää yleis-, aika- ja kausisähköstä >>

Laskujen eräpäivää ei ole mahdollista muuttaa pysyvästi. Yksittäiselle laskulle on mahdollista anoa lisää maksuaikaa. 

Jos sinulla on tilapäisiä maksuvaikeuksia, voimme tulla vastaan ja joustaa. Mikäli tarvitset maksuaikaa yksittäiselle laskulle, tai tarvitset pidemmän maksusuunnitelman, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Näet 1.11.2019 jälkeen lähetetyt laskusi Online-palvelustamme. Palvelun käyttöä varten tulee sinun rekisteröityä Online-palvelun käyttäjäksi. Palveluun rekisteröityäksesi tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Vanhat sähkölaskut löydät verkkopankistasi, jos käytössäsi on ollut e-laskutus. Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä, sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta Vantaalla huolehtii edelleen Vantaan Energia Sähköverkot Oy. Sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa.

Muutto

 Kyllä. Voit olla asiakkaamme – asuit missä päin Suomea tahansa.

Kun teet kanssamme sähkösopimuksen, hoidamme siirtosopimuksen puolestasi asuit missä päin Suomea tahansa.

Vantaalla sinulta laskutetaan kaikki sähköön liittyvät asiat yhdellä laskulla. Jos muutat muualle Suomeen, saat erilliset laskut myynnin ja siirron osuuksista. Sähkönsiirto maksaa tietyssä paikassa aina saman verran, oli sähköyhtiösi mikä tahansa.

Määräaikainen sopimus on asiakas- ja käyttöpaikkakohtainen (osoite). Muuttotilanteessa määräaikainen sopimus ei siirry uuteen osoitteeseen. Tee uusi sähkösopimus uuteen osoitteeseesi hyvissä ajoin ennen muuttoa joko netissä tai soittamalla asiakaspalveluumme. 

Sähkölämmitteisissä asunnoissa käytetään yleensä aika- tai kausisähköä. Selvitä edelliseltä asukkaalta, vuokranantajalta, huoltoyhtiöstä tai isännöitsijältä sopiiko kotiisi aika- tai kausisähkö.

Lue lisää aika- ja kausisähköstä >>

Suosittelemme tekemään muuttoilmoituksen kaksi viikkoa ennen muuttoa. Älä huolehdi, jos et kuitenkaan ole ehtinyt tekemään sähkösopimusta vielä. Saamme sinulle sopimuksen voimaan lyhyemmälläkin varoitusajalla.

 Sähkö napsautetaan päälle sinä päivänä kun sopimus astuu voimaan.

Ei hätää! Soita asiakaspalveluumme puh. 09 829 0225 (ma–pe 8–20, la 10–16) ja me hoidamme kytkennän. Vantaalla kytkentä on maksuton, kun se tilataan vähintään yhtä arkipäivää ennen. Kytkentä tehdään arkisin klo 8.30–16.00 välillä. Muissa kaupungeissa eli toisten sähköverkkoyhtiöiden alueella noudatetaan paikallisen verkkoyhtiön ehtoja ja hinnastoja.

Huomaa, että sähköntoimitus katkaistaan sopimuksen päättymispäivänä, ellei uutta sopimusta kyseiseen paikkaan ole tehty. Etäkytkettävissä käyttöpaikoissa sähköntoimitus katkaistaan sopimuksen päättymispäivänä hieman ennen puoltayötä.

Sähkösopimukset ovat aina käyttöpaikkakohtaisia, joten sinulla voi olla samaan aikaan useampia voimassaolevia sähkösopimuksia.

Kun muutat uuteen kotiin, varmista siellä olevien sähkölaitteiden paloturvallisuus. Etenkin kannattaa tarkistaa liesi, uuni ja kiuas.

Bonusta sähköstä

Bonusta voit kerryttää Bonussähkö-sopimuksista. Bonussähkö-sopimuksen voit tehdä joko määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevana.  

Lisätuotteet kerryttävät Bonusta Bonussähkö-sopimukseen liitettynä.

Voit tarkistaa Vantaan Energia Oy:n Bonusta kerryttävät tuotteet osoitteesta www.bonussahko.fi.

Voit tehdä Bonussähkö-sopimuksen helposti osoitteessa www.bonussahko.fi. Bonussähkö-sivulta löydät eri sopimusvaihtoehdot. Sivulla voit tehdä sopimuksen heti vuorokaudenajasta riippumatta.

Kyllä. Bonusta voi kerryttää kaikkien osuuskauppojen asiakasomistajat ja asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt, jotka ovat tehneet Vantaan Energian kanssa Bonussähkö-sopimuksen. Voit tehdä sopimuksen osoitteessa www.bonussahko.fi.

Mikäli haluat vaihtaa nykyisen sopimuksesi Bonussähkö-sopimukseen, voit tehdä sopimusmuutoksen heti, jos nykyinen sopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva. Voit tehdä sopimuksen osoitteessa www.bonussahko.fi.

Jos nykyinen sopimuksesi on määräaikainen, voit vaihtaa Bonussähkö-sopimukseen määräaikaisen sopimuksesi umpeuduttua.

Sähkön online-palvelut

Online-palvelun kautta voit hoitaa yleisimpiä sähköön liittyviä asioita mihin vuorokauden aikaan tahansa. Löydät palvelusta kotisi sähkönkulutustiedot, kaikki sopimukseen liittyvät tiedot sekä uudet laskut. Uuteen Online-palveluun sisältyy myös aiemmin erillisenä toiminut kulutustietojen raportointi (raportointipalvelu).

Online-palvelu on käytössäsi heti kun olet rekisteröitynyt palvelun käyttäjäksi. Rekisteröitymistä varten tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Käytössä on yleisimpien verkkopankkien tunnistautumispalvelut. Jos sinulla on jonkun muun pankin verkkopankkitunnukset tai sinulla ei ole pankkitunnuksia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@vantaanenergia.fi).

Tarkistamme Online-palvelun sisäänkirjautumisen yhteydessä käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi. Jos näistä jompikumpi on virheellinen tai eri kuin rekisteröitymisen yhteydessä annettu, palveluun kirjautuminen ei onnistu. Unohtuneen salasanan tai käyttäjätunnuksen voit pyytää Online-palvelun etusivulla Unohtuiko salasana/käyttäjätunnus -linkkien kautta rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Mikäli et ole rekisteröitymisen yhteydessä ilmoittanut sähköpostiosoitettasi, ei salasanaa saa tilattua automaattisesti uudelleen. Ilmoittamalla sähköpostiosoitteesi asiakaspalveluun numeroon (09) 829 0225, voidaan osoite päivittää tietoihisi ja pääset tilaaman salasanan uudelleen.

Kaukolämpö

Lämpösopimus on kaukolämmön liittymis- ja myyntisopimus. Lämpösopimus tehdään pääsääntöisesti kiinteistön omistajan ja Vantaan Energian kesken.

Myydessäsi kiinteistön lämpösopimus ei siirry automaattisesti uudelle omistajalle. Voit siirtää lämpösopimuksen uudelle omistajalle Lämmön Online-palvelussamme. Palveluun kirjaudutaan asiakas- ja käyttöpaikkanumerolla jotka löytyvät lämpölaskulta.

Lämpökatkoksen sattuessa kraanasta tulee kylmää vettä lämpimän sijaan. 

Tietoa ajankohtaisista lämmön jakelukeskeytyksistä.

Lämmönjakokeskuksen käyttöikä on noin 20-30 vuotta. Lue lisää lämmönjakokeskuksen uusimisesta.

Lämmön Online-palvelun kautta voit hoitaa asioita mihin vuorokauden aikaan tahansa. Voit esimerkiksi muuttaa laskutustietoja, hoitaa muuttoon liittyvän lämpösopimuksen siirron sekä tilata palveluita.

Lämmön Online

Lämmön Online-palvelu on käytössäsi heti kun olet kirjautunut palvelun käyttäjäksi. Kirjautumista varten tarvitset asiakas- ja käyttöpaikkanumerot, jotka löydät lämpölaskultasi.

Lämmön Online

Sähkönsiirto

Voit tulla huoletta asiakkaaksemme. Sähkön siirtohintasi ei riipu sähkönmyyjästäsi. Maksat aina saman verran sähkösiirrosta riippumatta siitä ostatko sähkön meiltä vai paikalliselta sähkönmyyjältä. 

Sähköverkkoyhtiön tarjoamaa verkkopalvelua ei voi kilpailuttaa. Ainoastaan sähkönmyynnin osuus on kilpailutettavissa. 

Sähkönsiirrosta ja siirron hinnoittelusta vastaa paikallinen sähköverkkoyhtiösi. Tiedustele sähkönsiiron hintoja paikalliselta verkkoyhtiöltä.

Vantaalla sähkönsiirrosta vastaa Vantaan Energia Sähköverkot Oy.

Sähköverkkoyhtiöiden verkkopalvelun hintatasot vaihtelevat asiakasmääristä sekä sähköverkon rakenteesta ja sijainnista riippuen. Energiavirasto hyväksyy verkkopalvelun hinnat eri alueille. Hinnat perustuvat aina kunkin alueen todellisiin kustannuksiin.

Sähköliittymä tilataan yleensä paikalliselta sähköverkkoyhtiöltä. Ota siis yhteyttä paikalliseen verkkoyhtiöösi. 

Vantaalla sähköliittymistä vastaa Vantaan Energia Sähköverkot Oy.

 

Kulutuksen raportointipalvelu

Tarvitset rekisteröitymistä varten pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Käytössä on yleisimpien verkkopankkien tunnistautumispalvelut. Jos sinulla on jonkin muun pankin verkkopankkitunnukset tai sinulla ei ole pankkitunnuksia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@vantaanenergia.fi).

Palvelu toimii Edge-, Firefox-, Chrome- ja Safari-selainten yleisimmillä versioilla. Microsoft IE -selaimella kaikki välilehdet ja toiminnot eivät välttämättä toimi.

Siirry Online-palvelun etusivulle ja klikkaa Rekisteröidy:

Vaihe 1: Pankkitunnistus/mobiilivarmenne: Valitse pankkisi logo ja anna henkilökohtaiset pankkitunnuksesi.

Vaihe 2: Käyttäjätiedot 1/2: Täydennä tai muuta pyydetyt asiakastiedot.

Vaihe 3: Käyttäjätiedot 2/2: Täytä tähdellä merkityt pakolliset kentät sekä taltioi käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Lue ja hyväksy käyttöehdot.

Vaihe 4: Vahvistus: Tarkista antamasi tiedot ennen lomakkeen lähettämistä.

Vaihe 5: Vahvista sähköpostiisi saapuneen viestin linkistä rekisteröitymisesi ja antamasi sähköpostiosoite. Kun olet vahvistanut rekisteröitymisesi ja sähköpostiosoitteesi, voit kirjautua Online-palveluun.

Käyttäjätunnuksena käytetään oletuksena sähköpostiosoitetta, mutta voit vaihtaa sen myös muuhun tunnukseen/sanaan.

Salasanan minimipituus on 8 merkkiä ja siinä pitää olla merkkejä vähintään kolmesta eri merkkiluokasta: isot kirjaimet, pienet kirjaimet, numerot ja erikoismerkit.

 

Voit kirjautua Online-palveluun joko käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi tai henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.

Jos olet jo rekisteröitynyt Online-palveluun, voit tilata uuden salasanan sähköpostiisi. Tilaa uusi salasana Online-palvelun etusivulta Unohtuiko salasana -linkistä.

Vaihda sähköpostiisi saapuneen viestin linkistä itsellesi uusi salasana. Salasanan vaihtolinkki on kertakäyttöinen ja voimassa 14 vuorokautta. Mikäli et saa salasanan vaihtolinkkiä antamaasi sähköpostiosoitteeseen, ota yhteyttä Asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@vantaanenergia.fi).

Salasanan ja käyttäjätunnuksen vaihtaminen on mahdollista myös Online-palvelun Omat tiedot -sivulla. Klikkaa oikeassa yläkulmassa omaa käyttäjätunnusta ja valitse Omat tiedot.

Voit aina kirjautua palveluun myös verkkopankkitunnuksilla. 

Toimintatavat

Tavoitteenamme on hymy asiakkaidemme huulilla. 

Joskus asiat eivät kuitenkaan mene toivotulla tavalla. Tällaisissa tapauksissa haluamme aina kuulla palautteen, jotta voimme kehittää toimintaamme paremmaksi. 

Jos haluat tehdä reklamaation, toimi seuraavalla tavalla:

  1. Ota aina ensin yhteyttä meihin asian käsittelemiseksi.
  2. Jos emme saa erimielisyyttä ratkaistua neuvottelemalla, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan (kuluttajaneuvonta.fi). Saat sieltä maksutonta opastusta riitatilanteen ratkaisemiseksi.
  3. Saata asia tarvittaessa kuluttajariitalautakunnan (kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.

Riitatilanteissa pyrimme ratkaisemaan erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluteitse.

Palautelomake
Yhteystiedot