Usein kysyttyä

Meiltä kysytään usein. Siksi kokosimme avuksesi vastauksia yleisimpiin ja vähän kiperimpiin kysymyksiin. Voit käyttää apunasi joko kätevää hakutoiminnallisuutta tai selailla kysymyksiä. 

Sähkösopimus

  • Mikä on sähkönmyyntisopimus?

    Sähkönmyyntisopimuksessa sovit sähköyhtiön kanssa käyttämäsi sähkön ostamisesta. Voit kilpailuttaa ostamasi sähkön ja valita tarpeisiisi sopivimman sähkösopimuksen.

    Sähkönmyyntisopimuksella sovitaan mm. sähkön hinnasta, tuotantotavasta ja sopimuksen kestosta.

    Tutustu sähkösopimuksiimme >>

     

  • Mikä on sähköverkkosopimus?

    Sähköverkkosopimus on sopimus sähkön siirtämisestä. Sähköverkkosopimus on voimassa aina oman paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa. Teemme aina sopimuksen sähkön siirrosta puolestasi riippumatta siitä missä päin Suomea asut. Sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa.

  • Mitä eroa on määräaikaisella ja toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella?

    Määräaikainen sopimus

    Kun teet sopimuksen määräaikaisena, saat sähkösi sopimushetkellä sovittuun hintaan koko sopimuskauden ajan. 

    Sähkön markkinahintojen muutokset eivät voi muuttaa sähkösi hintaan. Sopimus sitoo molempia osapuolia eikä ole irtisanottavissa kesken sopimuskauden. Muuttotilanteessa sopimuksen voi kuitenkin irtisanoa päättymään kesken määräaikaisen sopimuskauden.

    Toistaiseksi voimassa oleva sopimus

    Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on huoleton ja siksi suosituin sopimustyyppimme. Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, voit irtisanoa sen päättymään 14 päivän kuluttua irtisanomispäivästä.

  • Mitä tapahtuu, kun määräaikainen sopimukseni päättyy?

    Määräaikainen sopimus päättyy sovittuna päivänä. Sopimuksen päättymisen jälkeen voit tehdä uuden määräaikaisen sopimuksen. Jos et tee uutta määräaikaista sopimusta, sopimus jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevana.

    Sähkösopimuksestasi riippuen kerromme toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen hinnoista kirjeitse, tekstiviestillä, sähköpostilla tai internet-sivuillamme.

  • Miksi uusisin määräaikaisen sopimukseni?

    Määräaikaisen sopimuksen tekeminen on usein fiksua, joten uusi määräaikainen sopimus kannattaa solmia hyvissä ajoin ennen sopimuksen määräajan päättymistä.

  • Kuinka irtisanon sopimukseni?

    Sähkösopimuksen irtisanominen tehdään aina sähkönmyyjälle. Voit tehdä irtisanomisilmoituksen meille, jos ostat sähkösi meiltä. Jos sinulle on ainoastaan verkkosopimus Vantaan Energialta, tee irtisanomisilmoitus sähkönmyyjällesi.

    Lue lisää sopimuksen irtisanomisesta >>

  • Kuinka kauan ennakkoon voin solmia uuden sähkösopimuksen?

    Voit solmia uuden sähkösopimuksen alkamaan kolme kuukautta (90 päivää) ennen haluamaasi ajankohtaa. 

     

  • Milloin sähkösopimus on viimeistään solmittava?

    Sähkönmyyjän vaihto

    Sähkösopimus voi alkaa uuden sähkönmyyjän kanssa aikaisintaan 14 päivän kuluttua sähkösopimuksen tekemisestä. 

    Muutto

    Suosittelemme tekemään muuttoilmoituksen ajoissa, mieluiten kaksi viikkoa ennen muuttoa. Saamme sopimuksen kuitenkin voimaan tarvittaessa lyhyemmälläkin varoitusajalla. Verkon kautta riittää, että teet muuttoilmoituksen paria päivää ennen ja puhelimitse saamme sähköt päälle nopeamminkin.

    Sopimustyypin muutos

    Varaudu muutaman päivän käsittelyaikaan, jos olet vaihtamassa sähkösopimustasi esim. toistaiseksi voimassa olevasta Roskasähköön. 

    Sopimustyypin vaihtaminen on mahdollista, jos sinulla ei ole määräaikaista sopimusta voimassa. 

  • Onnistuuko sähkösopimus heti uuteen kotiin?

    Sähkösopimus kannattaa tehdä uuteen kotiin viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Jos et kuitenkaan ole ehtinyt tekemään sähkösopimusta ajoissa, ei huolta: saamme sopimuksen voimaan lyhyemmälläkin varoitusajalla – koko Suomeen. Vielä kaksi arkipäivää ennen muuttoa voit tehdä ilmoituksen netissä. Sen jälkeen kannattaa soittaa asiakaspalvelumme. 

    Huomioithan, että jos olet liikkeellä vasta muuttopäivänä, paikallinen verkkoyhtiö saattaa veloittaa pikakytkennästä erillisen maksun.

Sähkön hinta

  • Mistä sähkön hinta muodostuu?

    Sähkösi kokonaishinta muodostuu sähkön myynnistä, sähkön siirrosta ja veroista.

    Mistä sähkön hinta muodostuu?

     

  • Miten sähkön myyntihinta muodostuu?

    Sähkön myynti on kilpailunalaista toimintaa. Merkittävimmät sähkön myyntihintaan vaikuttavat tekijät ovat sähkön tuotanto- ja/tai ostokustannukset.

    Sähkönsiirron ostat aina paikalliselta sähköverkkoyhtiöltä. Sähkön siirron hinta määräytyy pääosin sähköverkon rakentamisesta, ylläpidosta ja käytöstä aiheutuvien kustannusten sekä koko Suomen kattavan kantaverkon käytöstä maksettavien korvausten perusteella.

    Sähkön siirtohinta sama sähkönmyyjästä riippumatta.

  • Miten sähkönsiirron hinta muodostuu?

    Sähkönsiirron osuus sähkölaskusta on noin 30 %. Siirron hoitaa aina paikallinen yhtiö tilaat sähkösi mistä tahansa. Sähkön siirtopalvelun hinta koostuu sähköverkon rakentamiskuluista, ylläpidon ja käytön kustannuksista ja koko Suomen kattavan kantaverkon käytön kustannuksista. Näillä varmistetaan, että sähköt toimitetaan kotiisi luotettavasti ja varmasti. Vantaan Energia Sähköverkot Oy vastaa Vantaan sähköverkkopalveluista.

  • Miten sähkön markkinahinta vaikuttaa sähköni hintaan?

    Sähkön markkinahinta vaikuttaa aina ostamasi sähkön hintaan. Sähkön markkinahinta määräytyy Suomessa pohjoismaisessa sähköpörssissä. Sähkön markkinahintaan vaikuttavat mm. tuotantoon, sähkönkulutukseen, päästökauppaan ja markkinapsykologiaan liittyvät asiat.

    Valitsemastasi sopimuksesta riippuen sähkön markkinahinta voi vaikuttaa ostamasi sähkön hintaan eri aikaväleillä.

    Pörssisähkö-sopimus 

    Sähkön markkinahinta vaikuttaa tuntitasolla maksamasi sähkön hintaan. Maksat vuorokauden jokaisena tuntina eri hinnan sähköstä.

    Tutustu pörssisähköön

    Määräaikainen sopimus

    Sähkön markkinahinta vaikuttaa sopimuksen tekohetkellä sopimuksen hinnoitteluun. Sopimuskauden aikana sähkön hinta on aina sama sähkön markkinahinnasta riippumatta.

    Tutustu määräaikaisiin sopimuksiin

    Toistaiseksi voimassa oleva sopimus 

    Toistaiseksi voimassa oleva sopimus reagoi markkinahintaan viivellä. Ilmoitamme mahdollisista hinnanmuutoksista aina postitse. 

    Tutustu toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen

  • Miten verotus vaikuttaa sähkön hintaan?

    Sähköstä maksetaan veroa kulutuksen mukaan. Verotus on porrastettu kahteen luokkaan (hinnat sisältävät 24 % arvonlisäveron ja huoltovarmuusmaksun):

    luokka I (kotitaloudet, maa- ja metsätalous, rakentaminen, tukku- ja vähittäiskauppa, majoitus- ja ravitsemustoiminta sekä muu palvelutoiminta): 2,79 c/kWh

    luokka II (teollisuus ja kasvihuoneviljely): 0,87 c/kWh

  • Kuinka kilpailutan sähkösopimukseni?

    Kilpailuttamalla sähkösopimuksen voi säästää yllättävänkin pitkän pennin. Tarjouslaskurimme avulla voit laskea oman kulutuksesi, vertailla vaihtoehtoja ja tehdä sähkösopimuksen. Voit käytännössä kilpailuttaa noin 40-50 % sähkölaskustasi. Loput koostuu veroista ja verkkopalveluista, jotka ovat kaikille samat. Kun kilpailutat sähkön hintaan, sinun täytyy tietää kaksi asiaa:

    1) Mikä on asumismuotosi?
    Jos asuntosi lämpenee kaukolämmöllä, öljyllä tai maalämmöllä ja asut kerrostalossa, rivi- tai omakotitalossa tuotteesi on yleissähkö. Tutustu tästä tarkemmin.
    Jos lämmität sähköllä ja asut rivi- tai omakotitalossa

    a) Käytät sähkölämmitystä ympäri vuoden ja poltat mahdollisesti takkaa kylmimpinä päivinä tuotteesi on aikasähkö. Lue esittely ja tutustu tarkemmin.
    b) Käytät myös muita lämmitysmuotoja vuoden aikana, esim. öljy- tai puulämmitystä voit valita tuotteeksi kausisähkön.

    2) Haluatko huolettoman sopimuksen vai vakaan hinnan?
    A) Toistaiseksi voimassa oleva

    • Helppo ja vaivaton, koska on aina voimassa.
    • Hinta muuttuu hitaasti, tyypillisesti pari kertaa vuodessa
    • Kahden viikon irtisanomisaika

    B) Määräaikainen sopimus

    • Joko vuodeksi tai kahdeksi
    • Hinta kaudella koko ajan sama
    • Sitoo sekä asiakasta että myyjää kauden ajan
  • Miksi määräaikainen sopimus on tällä hetkellä edullisempi?

    Määräaikainen sopimus on usein edullisempi vaihtoehto sopimuksen tekohetkellä kuin toistaiseksi voimassa oleva sopimus. 

    Määräaikaisen sähkösopimuksen hinnoittelu perustuu sähkön markkinahintaan. Määräaikaista sopimusta tehdessäsi me ostamme sähkösi koko sopimuskautesi ajaksi päivän hintaan. Tämän vuoksi voimme myydä sinulle sopimuksen edullisempaan hintaan. Määräaikaisen sopimuskautesi aikana sähkön markkinahinta voi nousta tai laskea.

    Jos sähkön markkinahinnat nousevat, olet suojassa sähkön hinnannousulta sopimuskautesi loppuun saakka. Jos sähkön markkinahinnat laskevat, tarjolla voi olla edullisempia sopimuksia. Määräaikainen sopimuksesi sitoo sinua kuitenkin sopimuskautesi loppuun saakka. 

    Määräaikaisen sopimusjakson jälkeen voit katsoa jälleen itsellesi edullisimman sopimuksen. 

Sähkön kulutus ja mittaaminen

  • Mitä ovat yleissähkö, aikasähkö ja kausisähkö?

    Yleissähkö

    Yleissähkö on yleisin sähkösopimuksen tyyppi. Yleissähkö on valintasi, jos asut kerrostalossa tai omakoti-, rivi-, tai paritalossa, jossa ei ole sähkölämmitystä. Yleissähkö sopii myös vapaa-ajan asuntoihin. Yleissähköä voi ostaa kaikkiin kohteisiin.

    Yleissähkösopimuksessa sähkön hinta on aina sama 24/7/365.

    Aikasähkö

    Aikasähkö (tunnetaan myös nimellä yösähkö) sopii sinulle, jos sinulla on sähkölämmitteinen omakotitalo, rivitalo, paritalo tai vapaa-ajanasunto. Aikasähkösopimus edellyttää, että kohteessa on käytössä aikasähköön sopiva mittari.

    Aikasähkössä sähkön hinta on eri päivä- ja yöaikaan.

    Kausisähkö

    Kausisähkö sopii sinulle, jos sinulla on sähkölämmitteinen omakotitalo, rivitalo, paritalo tai vapaa-ajanasunto. Kausisähkösopimus edellyttää, että kohteessa on käytössä kausisähköön sopiva mittari.

    Kausisähkössä sähkön hinta on eri talvipäivinä ja muina aikoina.

  • Miten yleis-, aika ja kausisähkö määräytyvät?

    Sähkösopimuksen tyyppi määrittyy yleensä rakennuksen lämmityksen valinnan yhteydessä.

    Mikäli kohteen lämmitystavaksi tulee kaukolämpö tai öljy, on kohteen sähkötuotteeksi järkevää valita yleissähkö. Muihin lämmitystapoihin kannattaa valita aikasähkö. Yleissähkö kannattaa kuitenkin valita kaikkiin kohteisiin joissa kulutus on alle 10 000 kWh/vuosi.

  • Mitkä ovat yösähkön (aikasähkön) kellonajat?

    Vantaalaiset asiakkaat

    31.12.2015 saakka:

    Yösähkö on voimassa Vantaan Energia Sähköverkot Oy:n jakeluverkkoalueella arkisin ma−pe klo 21.00−7.00 ja lauantai-illasta klo 18.00 maanantaiaamuun klo 7.00 asti. Muina aikoina käytössä on päiväsähkö.

    1.1.2016 alkaen:

    Yösähkö on on voimassa ma−su 22.00−7.00. Muina aikoina käytössä on päiväsähkö. 

    Vantaan ulkopuolella asuvat

    Muualla kuin Vantaan Energian jakeluverkkoalueella yösähkö on uusissa sopimuksissa voimassa ma−su 22.00−7.00. Ennen 1.11.2014 tehdyissä sopimuksissa noudatetaan kuitenkin paikallisen verkkoyhtiön aikajaottelua.  

     

  • Milloin talvipäiväsähkö on voimassa kausisähkössä?

    Kausisähkössä talvipäiväsähkö on voimassa 1.11.–31.3. ma–la klo 7–22. 

  • Miksi sähkönsiirtolaskulla on erilaiset päivä- ja yösähkön ajat kuin sähkönmyyntilaskulla?

    Sähkönmyyjillä voi olla käytössä päivä- ja yösähkön aikajaottelu, joka voi poiketa paikallisen verkkoyhtiön ohjausajoista.

    Käytännössä tämä tarkoittaa, että verkkoyhtiön suorittama yöaikainen kuormienohjaus (esim. käyttövesivaraaja, varaava lämmitys) voi tapahtua sellaiseen aikaan, että sähkön myyjällä on käytössä päiväsähkö.

  • Miksi sähkölasku on talvella paljon suurempi kuin kesällä?

    Sähkölasku seuraa todellista kulutusta. Talvella sähköä kuluu yleensä enemmän kuin kesällä, joten lasku on varsinkin sähkölämmittäjillä huomattavan paljon korkeampi talvella kuin kesällä.  

  • Miten voin mitata sähkölaitteideni kulutusta?

    Raportointipalvelumme havainnollistaa, miten kotisi käyttää sähköä. Voit tarkastella omaa sähkönkäyttöäsi eri ajanjaksoina vuositasolta aina tuntitasolle asti.

    Seuraa sähkönkulutustasi

    Voit seurata sähkölaitteidesi sähkön kulutusta kulutusmittarilla. Mittarin voi varata veloituksetta viikon ajaksi tilauslomakkeella. Myös Vantaan kaupungin kirjastot lainaavat mittareita.

    Mittarin mukana saat listan sähkölaitteiden normaalikulutuksesta, joihin oman laitteen kulutusta voi verrata.

    Lainaa mittari

     

Laskutus

  • Laskutatteko ennakkoon sähköä?

    Me laskutamme kaikissa sähkösopimuksissamme sähkön aina jälkikäteen todellisen kulutuksen mukaan. 

  • Voiko laskun saada sähköisesti?

    Voit halutessasi vastaanottaa sähkö- ja kaukolämpölaskusi e-laskuna suoraan omaan verkkopankkiisi.

  • Onko lasku mahdollista saada suoramaksuun?

    Voit saada suoramaksun käyttöön, jos sinulla ei ole mahdollista käyttää verkkopankkia ja saada sinne e-laskua.  

  • Mitä tietoja tarvitsen e-laskun tekemiseen?

    Kaikki e-laskun tekemiseen tarvittavat tiedot löytyvät sähkölaskultasi. Valitse sähkölaskuun laskutusaiheeksi ”sähkölasku” ja kaukolämpölaskuun ”kaukolämpölasku”. Tarvitset viitenumeron viimeisimmältä laskultasi. Jos sinulla ei ole laskua ulottuvillasi, voit katsoa esim. verkkopankistasi viimeisimmän laskun tiedoista viitenumeron.

    Huomioithan, että jos sinulla on useampi sähkö- tai kaukolämpösopimus, kaikki saman laskutusaiheen sopimukset muuttuvat samalla e-laskuiksi. Sähkön e-laskusopimus ei kuitenkaan muuta kaukolämpölaskua e-laskuksi tai toisinpäin.

  • Kuinka vaihdan sähköpostilaskuun?

    Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin lähetämme sinulle laskut jatkossa sähköpostiin.

  • Kuinka usein lähetätte laskun?

    Pääsääntöisesti lähetämme yleissähköasiakkaille kuusi laskua vuodessa ja aika- sekä kausisähköasiakkaille 12 laskua vuodessa.  

    Lue lisää yleis-, aika- ja kausisähköstä >>

  • Voinko muuttaa laskujeni eräpäivää pysyvästi?

    Laskujen eräpäivää ei ole mahdollista muuttaa pysyvästi. Yksittäiselle laskulle on mahdollista anoa lisää maksuaikaa. 

  • Onko laskulle mahdollista saada lisää maksuaikaa?

    Jos sinulla on tilapäisiä maksuvaikeuksia, voimme tulla vastaan ja joustaa. Mikäli tarvitset maksuaikaa yksittäiselle laskulle, tai tarvitset pidemmän maksusuunnitelman, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

  • Voinko nähdä jostain vanhat laskuni?

    Voit selailla vanhoja laskujasi online-palvelussamme. Online-palvelu edellyttää rekisteröitymistä. 

  • Miksi meille tulee edelleen lasku Vantaan Energialta, vaikka ostamme sähkön toiselta sähkönmyyjältä?

    Riippumatta sähkön myyjäyhtiöstä, sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta Vantaalla huolehtii edelleen Vantaan Energia Sähköverkot Oy. Sähkönsiirtoa ei voi kilpailuttaa.

Muutto

  • Muutan pois Vantaalta. Voinko olla asiakkaanne?

     Kyllä. Voit olla asiakkaamme – asuit missä päin Suomea tahansa.

  • Pitääkö minun tehdä sähkönsiirtosopimus muuttotilanteessa erikseen?

    Kun teet kanssamme sähkösopimuksen, hoidamme siirtosopimuksen puolestasi asuit missä päin Suomea tahansa.

    Vantaalla sinulta laskutetaan kaikki sähköön liittyvät asiat yhdellä laskulla. Jos muutat muualle Suomeen, saat erilliset laskut myynnin ja siirron osuuksista. Sähkönsiirto maksaa tietyssä paikassa aina saman verran, oli sähköyhtiösi mikä tahansa.

  • Miten määräaikaiselle sopimukselle käy muutettaessa?

    Sinulla on aina oikeus irtisanoa määräaikainen sopimuksesi muuttotilanteessa. Voit ottaa meiltä uuteen kotiisi edullisen määräaikaisen sopimuksen.

  • Uudessa kodissani on sähkölämmitys, minkä sähkösopimuksen valitsen?

    Sähkölämmitteisissä asunnoissa käytetään yleensä aika- tai kausisähköä. Selvitä edelliseltä asukkaalta, vuokranantajalta, huoltoyhtiöstä tai isännöitsijältä sopiiko kotiisi aika- tai kausisähkö.

    Lue lisää aika- ja kausisähköstä >>

  • Milloin minun pitää tehdä teille muuttoilmoitus?

    Suosittelemme tekemään muuttoilmoituksen kaksi viikkoa ennen muuttoa. Älä huolehdi, jos et kuitenkaan ole ehtinyt tekemään sähkösopimusta vielä. Saamme sinulle sopimuksen voimaan lyhyemmälläkin varoitusajalla.

  • Milloin sähköt kytketään muuttoilmoituksen jälkeen?

     Sähkö napsautetaan päälle sinä päivänä kun sopimus astuu voimaan.

  • Unohdin tehdä sähkösopimuksen ja muutto on tänään tai huomenna, mitä teen?

    Ei hätää! Soita asiakaspalveluumme puh. 09 829 0225 (ma–pe 8–20, la 10–16) ja me hoidamme kytkennän. Vantaalla kytkentä on maksuton, kun se tilataan vähintään yhtä arkipäivää ennen. Kytkentä tehdään arkisin klo 8.30–16.00 välillä. Muissa kaupungeissa eli toisten sähköverkkoyhtiöiden alueella noudatetaan paikallisen verkkoyhtiön ehtoja ja hinnastoja.

    Huomaa, että sähköntoimitus katkaistaan sopimuksen päättymispäivänä, ellei uutta sopimusta kyseiseen paikkaan ole tehty. Etäkytkettävissä käyttöpaikoissa sähköntoimitus katkaistaan sopimuksen päättymispäivänä hieman ennen puoltayötä.

  • Voiko minulla olla kahdessa eri paikassa voimassa olevat sähkösopimukset samaan aikaan?

    Sähkösopimukset ovat aina käyttöpaikkakohtaisia, joten sinulla voi olla samaan aikaan useampia voimassaolevia sähkösopimuksia.

  • Miten varmistan sähköturvallisuuden uudessa kodissani?

    Kun muutat uuteen kotiin, varmista siellä olevien sähkölaitteiden paloturvallisuus. Etenkin kannattaa tarkistaa liesi, uuni ja kiuas.

S-Bonus

  • Mistä kaikesta saan S-Bonusta sähkölaskullani?

    Bonukset kertyvät maksetusta arvonlisäverollisesta sähkönmyynninosuudesta, joka on noin puolet sähkölaskun loppusummasta. Sähkönmyynnistä maksamme Bonusta sekä käytetystä sähköstä että perusmaksuista. 

    Bonusta ei makseta:

    • Sähkönsiirtomaksuista
    • Uusiosähköstä ja Pörssisähköstä
  • Saako Bonusta kaikkien osuuskauppojen S-Etukortilla?

    Vantaan Energian tekemä yhteistyösopimus ei ole valtakunnallinen, vaan koskettaa ainoastaan HOK-Elannon,  Varuboden-Oslan ja SSO:n asiakasomistajia. Alueosuuskaupat voivat solmia itsenäisiä partnersopimuksia eri yhteistyökumppaneiden kanssa.

  • Miten voin ilmoittaa S-Etukorttini numeron?

    Voit ilmoittaa S-Etukorttisi numeron Online-palveluissamme tai soittamalla asiakaspalveluumme. 

    Siirry Online-palveluun

    Bonushyödyn saaminen edellyttää, että sähkösopimus ja S-Etukortti ovat saman henkilön nimissä.

    Yhteystiedot

  • Miksi en ole saanut Bonusta, vaikka olen ilmoittanut jäsennumeroni?

    Kuukauden 25. päivään mennessä maksetut laskut ehtivät kuluvan kuukauden bonuskertymään. Tämän jälkeen maksetut laskut siirtyvät pääsääntöisesti seuraavan kuukauden bonuskertymään.

Sähkön online-palvelut

  • Mitä etua minulle on Online-palveluiden käyttämisestä?

    Online-palveluiden kautta voit hoitaa yleisimpiä sähköön liittyviä asioita mihin vuorokauden aikaan tahansa. Voit esimerkiksi selailla lasku- ja lukematietoja, muuttaa laskutustietoja sekä hoitaa muuttoon liittyvät sopimusasiat.

  • Miten pääsen käyttämään Online-palveluita?

    Online-palvelut on käytössäsi heti kun olet rekisteröitynyt palvelun käyttäjäksi. Rekisteröitymistä varten tarvitset asiakas- ja käyttöpaikkanumerot, jotka löydät laskultasi tai sopimusvahvistukseltasi.

  • En pääse kirjautumaan Online-palveluihin, vaikka aikaisemmin olen palveluun päässyt.

    Tarkistamme Online-palvelun sisäänkirjautumisen yhteydessä asiakasnumerosi sekä salasanasi. Jos näistä jompikumpi on virheellinen tai eri kuin rekisteröitymisen yhteydessä annettu, palveluun kirjautuminen ei onnistu. Oikean asiakasnumeron voit helposti tarkistaa laskultasi. Unohtuneen salasanan voit hakea salasanan kysely -linkin kautta rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

  • Salasanani on unohtunut, enkä saa sitä tilattua uudelleen.

    Mikäli et ole rekisteröitymisen yhteydessä ilmoittanut sähköpostiosoitettasi, ei salasanaa saa tilattua automaattisesti uudelleen. Ilmoittamalla sähköpostiosoitteesi asiakaspalveluun numeroon (09) 829 0225, voidaan osoite päivittää tietoihisi ja pääset tilaaman salasanan uudelleen.

Kaukolämpö

  • Mikä on lämpösopimus?

    Lämpösopimus on kaukolämmön liittymis- ja myyntisopimus. Lämpösopimus tehdään pääsääntöisesti kiinteistön omistajan ja Vantaan Energian kesken.

  • Myyn kiinteistöni, kuinka siirrän lämpösopimukseni?

    Myydessäsi kiinteistön lämpösopimus ei siirry automaattisesti uudelle omistajalle. Voit siirtää lämpösopimuksen uudelle omistajalle Lämmön Online-palvelussamme. Palveluun kirjaudutaan asiakas- ja käyttöpaikkanumerolla jotka löytyvät lämpölaskulta.

  • Hanasta tulee vain kylmää vettä. Patterit ovat kylmät.

    Lämpökatkoksen sattuessa kraanasta tulee kylmää vettä lämpimän sijaan. 

    Tietoa ajankohtaisista lämmön jakelukeskeytyksistä.

  • Minkä ikäisenä kiinteistön lämmönjakokeskus pitäisi uusia?

    Lämmönjakokeskuksen käyttöikä on noin 20-30 vuotta. Lue lisää lämmönjakokeskuksen uusimisesta.

  • Lämmön Online-palvelu

    Lämmön Online-palvelun kautta voit hoitaa asioita mihin vuorokauden aikaan tahansa. Voit esimerkiksi muuttaa laskutustietoja, hoitaa muuttoon liittyvän lämpösopimuksen siirron sekä tilata palveluita.

    Lämmön Online

  • Miten pääsen käyttämään Lämmön Online-palvelua?

    Lämmön Online-palvelu on käytössäsi heti kun olet kirjautunut palvelun käyttäjäksi. Kirjautumista varten tarvitset asiakas- ja käyttöpaikkanumerot, jotka löydät lämpölaskultasi.

    Lämmön Online

Sähkönsiirto

  • Muuttuuko siirtohintani, jos vaihdan sopimukseni teille?

    Voit tulla huoletta asiakkaaksemme. Sähkön siirtohintasi ei riipu sähkönmyyjästäsi. Maksat aina saman verran sähkösiirrosta riippumatta siitä ostatko sähkön meiltä vai paikalliselta sähkönmyyjältä. 

  • Voiko sähkönsiirron kilpailuttaa?

    Sähköverkkoyhtiön tarjoamaa verkkopalvelua ei voi kilpailuttaa. Ainoastaan sähkönmyynnin osuus on kilpailutettavissa. 

  • Mitä sähkönsiirto maksaa?

    Sähkönsiirrosta ja siirron hinnoittelusta vastaa paikallinen sähköverkkoyhtiösi. Tiedustele sähkönsiiron hintoja paikalliselta verkkoyhtiöltä.

    Vantaalla sähkönsiirrosta vastaa Vantaan Energia Sähköverkot Oy.

  • Onko kaikilla sähköverkkoyhtiöillä saman suuruiset maksut?

    Sähköverkkoyhtiöiden verkkopalvelun hintatasot vaihtelevat asiakasmääristä sekä sähköverkon rakenteesta ja sijainnista riippuen. Energiavirasto hyväksyy verkkopalvelun hinnat eri alueille. Hinnat perustuvat aina kunkin alueen todellisiin kustannuksiin.

  • Miten tilaan sähköliittymän?

    Sähköliittymä tilataan yleensä paikalliselta sähköverkkoyhtiöltä. Ota siis yhteyttä paikalliseen verkkoyhtiöösi. 

    Vantaalla sähköliittymistä vastaa Vantaan Energia Sähköverkot Oy.

     

Kulutuksen raportointipalvelu

  • Mitä tarvitsen raportointipalveluun rekisteröitymiseen?

    Tarvitset rekisteröitymistä varten:

    • Pankkitunnukset
    • Asiakasnumeron
    • Käyttöpaikkanumeron

    Asiakas- ja käyttöpaikkanumerot löydät laskultasi tai sopimusvahvistukseltasi. 

    Käytössä on yleisimpien verkkopankkien tunnistautumispalvelut. Jos sinulla on jonkin muun pankin verkkopankkitunnukset tai sinulla ei ole pankkitunnuksia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@vantaanenergia.fi).

  • Millä selaimilla raportointipalvelu toimii?

    Palvelu toimii Microsoft IE-, Firefox-, Chrome- ja Safari-selainten yleisimmillä versioilla.

    Suosittelemme käyttämään Firefox- tai Chrome-selainta, mikäli rekisteröidyt Danske Bankin verkkopankkitunnuksilla.

  • Miten raportointipalveluun rekisteröidytään?

    Siirry kirjautumissivulle.

    Vaihe 1: Pankkitunnistus: Valitse pankkisi logo ja anna henkilökohtaiset pankkitunnuksesi.

    Vaihe 2: Käyttäjätiedot 1/2: Anna asiakas- ja käyttöpaikkanumerosi. Tarvittavat tiedot löydät laskultasi tai sopimusvahvistukseltasi.

    Vaihe 3: Käyttäjätiedot 2/2: Täytä tähdellä merkityt pakolliset kentät sekä taltioi käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Lue ja hyväksy käyttöehdot.

    Vaihe 4: Vahvistus: Tarkista antamasi tiedot ennen lomakkeen lähettämistä.

    Vaihe 5: Vahvista sähköpostiisi saapuneen viestin linkistä rekisteröitymisesi ja antamasi sähköpostiosoite. Kun olet vahvistanut rekisteröitymisesi ja sähköpostiosoitteesi, voit kirjautua raportointipalveluun.

  • Mitä salasanasääntöjä raportointipalvelussa on?

    Käyttäjätunnus

    • Minimipituus 8 merkkiä
    • Sallitut erikoismerkit: @ . _ –

    Salasana

    • Minimipituus 8 merkkiä.
    • Salasana ei saa sisältää kolmea peräkkäistä merkkiä käyttäjätunnuksesta tai etunimeä tai sukunimeä kokonaisuudessaan. Salasana ei siis saa olla liian samankaltainen käyttäjätunnuksesi tai nimesi kanssa.

     

  • Kuinka kirjaudun raportointipalveluun?

    Voit kirjautua raportointipalveluun joko käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi tai henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.

  • Miten voin vaihtaa tai saada uuden salasanan raportointipalveluun?

    Jos olet jo rekisteröitynyt raportointipalveluun, voit tilata uuden salasanan sähköpostiisi. Tilaa uusi salasana kohdasta ”Salasanan kysely”.

    Pyydä uusi salasana

    Vaihda sähköpostiisi saapuneen viestin linkistä itsellesi uusi salasana. Salasanan vaihtolinkki on kertakäyttöinen ja voimassa 14 vuorokautta. 

    Mikäli et saa salasanan vaihtolinkkiä antamaasi sähköpostiosoitteeseen, ota yhteyttä Asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@vantaanenergia.fi).

    Salasanan vaihtaminen on mahdollista myös henkilökohtaisessa käyttöliittymässä, jonne voit kirjautua kirjautumissivun Käyttäjätiedot-linkistä samoilla tunnuksilla kuin raportointiin tai  esimerkiksi verkkopankkitunnusten avulla.

    Voit aina kirjautua palveluun myös verkkopankkitunnuksilla. 

Toimintatavat

  • Miten toimitte reklamaatio- ja riitatilanteissa?

    Tavoitteenamme on hymy asiakkaidemme huulilla. 

    Joskus asiat eivät kuitenkaan mene toivotulla tavalla. Tällaisissa tapauksissa haluamme aina kuulla palautteen, jotta voimme kehittää toimintaamme paremmaksi. 

    Jos haluat tehdä reklamaation, toimi seuraavalla tavalla:

    1. Ota aina ensin yhteyttä meihin asian käsittelemiseksi.
    2. Jos emme saa erimielisyyttä ratkaistua neuvottelemalla, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan (kuluttajaneuvonta.fi). Saat sieltä maksutonta opastusta riitatilanteen ratkaisemiseksi.
    3. Saata asia tarvittaessa kuluttajariitalautakunnan (kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.

    Riitatilanteissa pyrimme ratkaisemaan erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluteitse.

    Palautelomake
    Yhteystiedot