Hiilineutraalius on ainoa vaihtoehtomme

Valtaosa maailman suurkaupungeista on rakennettu rantavyöhykkeille. Lämpötilan nousu 2 asteella aiheuttaisi meren pinnan kohoamisen 6 metrillä, joka upottaisi 275 miljoonan ihmisen kodin*. Upeita kaupunkeja kuten Rio de Janeiro, Miami, Osaka ja Shanghai jäisi veden alle. Tämän lisäksi lämpeneminen vaikuttaa rajusti sääilmiöihin, ruuantuotantoon, sairauksien leviämiseen ja elinolosuhteisiin kaikkialla. Viimeisimmät helteet ja poikkeavat säätilat ovat tuore todiste tästä kehityksestä. Mitä siis voimme tehdä ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi? Minun mielestäni sähköinen liikenne on yksi tärkeä osa työkalupakkia ja aurinkoenergia toinen.

Jopa neljännes Euroopan kasvihuonepäästöistä aiheutuu liikenteestä. Eurelectricin mukaan vuonna 2050 kaiken sähköntuotannon tulisi olla päästötöntä. Tavoitteeseen pääsemiseksi tieliikennesektorin tulee olla lähes kokonaan hiilineutraali ja kulkea puhtaasti tuotetulla sähköllä. Liikenteen sähköistyminen vähentää suoraan ilmakehän alaosan otsonia ja pienhiukkasia, jotka aiheuttavat esim. hengitys- ja keuhkosairauksia ja sydänongelmia. Sähköautoilu parantaa myös ilmanlaatua ja vähentää melusaastetta.

Sähköautot ovat varsin mukavia ajaa ja käyttää. Sähköauto kiihtyy vikkelästi, rullaa pehmeästi ja on hiljainen. Sähköauton ratissa ei tarvitse haistella pakokaasuja tai polttoaineen käryä. Myös sähköautojen polttoaine- ja huoltokustannukset ovat merkittävästi alhaisemmat kuin perinteisillä autoilla. Me Vantaan Energiassa haluamme tukea sähköautojen määrän kasvua ja sen vuoksi rakennamme vuosittain uusia julkisia latauspisteitä eri puolille Vantaata.

Tulevaisuudessa sähköautojen latausverkosto tulee olemaan merkittävä osa energiajärjestelmää. Energianlähteinä aurinko- ja tuuli ovat ympäristön kannalta hyviä, mutta käytännön haasteena on se, että tyynellä ja pilvisellä säällä tuotanto on vähäistä eli näissä energiantuotantomuodoissa esiintyy päivittäistä tuotantovaihtelua.

Älykkäät latausjärjestelmät ovatkin avainasemassa energiajärjestelmän toimivuudessa. Sähköautojen akkuja voidaan hyödyntää tasapainottamaan verkkoa ja lataustehoa voidaan etäohjata tai laskea kalliin lisävoimantuotannon käynnistämisen ehkäisemiseksi. Tästä luonto kiittää!

Aurinkoenergian osalta puhutaan paljon aurinkosähköjärjestelmien kannattavuudesta. Minä uskon aurinkoenergiaan ja mielestäni aurinkosähköjärjestelmät ovat kannattava investointi. Hankintaa tehtäessä takaisinmaksuajan tarkastelu on väärä kriteeri. Koska puhutaan hankinnasta, jonka käyttöikä on vähintään 30 vuotta, on syytä tarkastella hankintaa koko elinkaaren ajalta. Mieluummin puhunkin sijoitetun pääoman tuotosta aurinkopaneelihankinnan yhteydessä. Tuotto on usein jopa 7 % luokkaa. Saako nykyään mistään parempaa tuottoa sijoittamilleen rahoille? Paneelijärjestelmän hankinnan myötä myös asunnon arvo nousee ja mahdollisille ostajille asunnon houkuttelevuus paranee ekologisuuden myötä.

Nykyihmiselle ympäristöarvot ovat tärkeitä, mutta myös asumisen mukavuus. Aurinkopaneeleilla voi tuottaa helposti ja ympäristöystävällisesti osan käyttämästään sähköstä itse. Tuotannolla voi lämmittää esimerkiksi lämminvesivaraajan veden päivän aurinkoisimpina tunteina. Myös muuta energian kulutusta voi siirtää päiväajalle, jolloin voi hyödyntää puhdasta energiaa suoraan auringosta päivän askareisiin kuten pyykinpesuun ja kahvinkeittoon. Saatavilla on myös edukkaita ohjausjärjestelmiä, joiden avulla eri laitteiden käyttöä voi ajastaa itselleen sopiviin ajankohtiin, kodin asukkaiden tarpeet huomioiden.

Energiaviraston keräämistä tiedoista selviää, että sähköverkkoon liitetyn aurinkosähkökapasiteetin määrä oli vuonna 2017 lopussa jo noin 70 MW. Kapasiteetti kasvoi siis 2,5 kertaiseksi vuoden aikana. Toivottavasti tänä vuonna päästään vielä suurempiin kasvulukuihin. Siihen sinä voit vaikuttaa omilla valinnoillasi. Liity edelläkävijöihin! 

* Nasan mallinnus merenpinnan noususta 6 metrillä, mikäli maapallon keskilämpötila nousee 2 asteella.

myynti- ja asiakkuuspäällikkö