Siirry sisältöön

Luotettava energiantoimitus on tärkeä osa asiakaslupaustamme

janne hartikainenKatkeamattoman energian- ja lämmönjakelun takaaminen kaikille vantaalaisille on tärkeä osa asiakaslupaustamme. Luotettava energiatoimitus tekee vantaalaisten arjesta sujuvaa – vuoden ja vuorokauden ympäri.

Luotettavaa ja katkeamatonta energiantoimitusta pidetään nykyään lähes itsestään selvänä. Vaikka täysin katkotonta energiatoimitusta on mahdotonta luvata, Vantaan Energia on onnistunut siinä hyvin.

– Sähkön luotettava toimitus on osaltamme parempi kuin monissa muissa samankaltaisissa taajamissa. Tavoitteemme on, että toimitushäiriöt jäävät alle kahteentoista minuuttiin vuodessa per asiakas. Edellinen raportoitu keskiarvo oli vain 0,07 tuntia, eli neljä minuuttia, Vantaan Energia Sähköverkot Oy:n asiakkuuspäällikkö Janne Hartikainen iloitsee.

Toimiva sähköverkko on jatkuvan kehittämis- ja ylläpitotyön tulos. Käytännössä noin 90 prosenttia Vantaan Energia Sähköverkkojen verkosta on kaapeloitu, ja tulevan viiden vuoden aikana kaikki asiakkaat tulevat olemaan luotettavan sähköverkon alueella. Kaapeloitu verkko katkeaa harvoin ja silloinkin asiakkaan sähkönjakelu pystytään yleensä varmistamaan sähköverkon silmukoiden ansiosta.

– Seuraamme asiakkaidemme tyytyväisyyttä säännöllisesti ja pyrimme toimimaan proaktiivisesti, jotta asiakkaan ei tarvitse olla meihin päin yhteydessä. Sähkömittarit keräävät jo nyt paljon dataa, jonka avulla voimme auttaa asiakkaita jo ennen kuin ongelmia ilmenee. Tulevaisuudessa dataa kertyy aiempaa enemmän, kun uuden polven sähkömittarit otetaan käyttöön, kertoo Hartikainen.

Tarpeet ja toiveet muuttuvat koko ajan ja alan kilpailu on koventunut. Asiakkaiden kuunteleminen onkin yksi tärkeimpiä keinoja palveluidemme kehittämiseksi.

– Huippuammattilaiset tekevät riveissämme töitä sen eteen, että asiakkaalla pysyvät sähköt päällä kaikissa tilanteissa!

Luotettavaa lämpöä kaukolämmöllä

20220329 091249Kaukolämpö on kaupunkitaajamissa luotettava ja energiatehokas lämmitysratkaisu, kunhan sen kunnossapidosta on pidetty huolta. Vantaan Energian tavoitteena on, että vioista ja vaurioista aiheutuvat toimitushäiriöt jäisivät lämmityskaudella alle 50 minuuttiin vuodessa per asiakas. Lupaus on täyttynyt jo viitenä kuluneena vuonna, sillä Vantaan Energia on satsannut lämpöverkon saneeraukseen, huoltoon ja seurantaan. Käyttöön on otettu myös uusia menetelmiä vikojen löytämiseksi.

– Osaava ja motivoitunut henkilökunta on kaiken toiminnan perusta. Lämpöverkon kunnon tarkkailu on vaativaa, mutta olemme kehittäneet erilaisia keinoja siihen. Esimerkiksi helikopterista tehdyt lämpökamerakuvaukset ovat vakiintuneet käyttöön. Kuvaamme koko verkoston kahdesti vuodessa ja sen ansiosta löydämme yleensä useita vikakohtia, joita pääsemme korjaamaan ennakoidusti, kaupunkienergian verkkopäällikkö Heikki Ojansuu kuvailee.   

Tuoreen tutkimuksen mukaan Vantaalta löytyvät Suomen tyytyväisimmät lämpöasiakkaat. Lämmönjakelussa on siis onnistuttu poikkeuksellisen hyvin. 

– Teemme myös tulevaisuudessa kaikkemme, jotta voimme ylläpitää saavutetun tyytyväisyyden, Ojansuu lupaa.

Pitkäjänteistä vastuullisuustyötä

Vantaan Energian ympäristötyön tavoitteena on olla vastuullinen ja aktiivinen toimija ilmastonmuutoksen hidastamisessa. Pyrimme kaikessa toiminnassamme energiatehokkuuteen ja luotettavuuteen. Luotettava energiantoimitus on yksi teko matkalla kohti vastuullisempaa huomista, sillä se kasvattaa asiakkaiden luottamusta toimintaamme.

– Asiakkaat odottavat meiltä vastuullisuutta. Haluamme vastata näihin odotuksiin ja keksimme koko ajan uusia tapoja niin oman toimintamme kuin koko toimialan kehittämiseksi, Hartikainen vakuuttaa.

Vastuullisuus on teemana laaja ja se näkyy Vantaan Energian kaikessa käytännön tekemisessä. Miten kaivamme uusia kaapeleita maahan, miten hävitämme jätteet ja mihin uudet laitokset sijoitetaan – kaikessa on huomioitava vastuullisuus. Lisäksi panostamme niin henkilöstön kuin asiakkaidemme turvallisuuteen.

– Pitkäjänteisyys on vahvuutemme. Rakennamme sähkö- ja lämpöverkostoja kymmeniksi vuosiksi eteenpäin ja olemme sitoutuneita toimintaan. Haluamme toimia hyvin ja oikein. Todentaaksemme sen, meillä on käytössä ympäristösertifikaatti, jonka auditoinnista vastaa ulkopuolinen taho. Meillä on osaaminen, motivaatio ja halu tehdä työmme hyvin ja toimia vastuullisesti kaikkien vantaalaisten hyväksi, Ojansuu summaa.