Siirry sisältöön

Vinkkilista sähköpulan varalle: Näin varaudut kahden tunnin sähkökatkoihin

Kortelainen

Tämän talven sähköpulaan ja sähkökatkoihin kannattaa alkaa varautumaan jo nyt. Vantaan Energian lämpöpalvelupäällikkö Lassi Kortelainen antaa vinkit siitä, miten sähköpula näkyy tavalliselle kuluttajalle, miten aikataulut toteutuvat ja miten voi varmistaa, että saa tiedon mahdollisimman ajoissa.

Minkälaisia sähkökatkoja voi olla luvassa tulevana talvena?

Sähkökatkot tulevat olemaan noin kahden tunnin mittaisia. Tällä tavalla katkojen ulkopuolelle voidaan jättää kriittiset asiakkaat. Kahden tunnin katko on onneksi sellainen, että siinä ajassa kiinteistöt eivät ehdi liikaa jäähtyä ja jääkaapit ja pakastimet eivät puolestaan sula tai lämpene liikaa, jos niiden ovet pidetään kiinni.

Mitä sähkökatkot tarkoittavat yksittäisille ihmisille, joilla on kotonaan esimerkiksi sairauden hoitoon liittyvää teknologiaa?

Olemme saaneet asiakkailta runsaasti kyselyitä terveydenhoidollisiin laitteisiin liittyen. Meidän ei ole valitettavasti mahdollista jättää yksittäisiä asuntoja näiden katkojen ulkopuolelle. Tässä kohtaa vastuu on terveydenhuollolla ja viranomaisilla, jotka tarvittaessa voivat evakuoida sellaiset potilaat tai henkilöt, jotka eivät tule toimeen kahden tunnin mittaisten sähkökatkojen kanssa. Teemme terveydenhoidon ja viranomaisten kanssa tiivistä yhteistyötä, jotta kohtuutonta haittaa ei synny kenellekään. Terveysviranomaisilla on onneksi käsitys potilaista ja heidän tarpeistaan. Yhteistyöllä Vantaan kaupungin ja hyvinvointialueen kanssa voidaan turvata kaikki kriittiset lokaatiot, kuten terveyskeskukset ja sairaalat myös sähkökatkojen aikana.

Miten sähköpula tai sähkökatko vaikuttaa kaukolämpöön?

Kaukolämmön tuotantoon tai kaukolämpöverkkoon sähkökatkoilla ei ole minkäänlaista vaikutusta. Verkko itsessään toimii normaalisti. Valitettavasti kun mennään kaukolämpöverkosta kiinteistöihin, joissa lämmönjakokeskukset ja pumput sijaitsevat, niin niiden toiminta pysähtyy sähkökatkon aikana. Harmillisesti myös säätöventtiilit, jotka pitävät lämpimän käyttöveden lämpötilan oikealla tasolla toimivat nykyään sähköllä nekin. Lämpimän käyttöveden käytöstä voi siis aiheutua hankaluuksia, sillä suihkusta voi tulla jopa kiehuvaa vettä, kun säätöventtiili ei toimi. Tästä syystä myöskään esimerkiksi suihkun käyttöä ei suositella. HSY on ohjeistanut, että vessojen ja veden käyttöä tulee sähkökatkon aikana välttää.

Mitä sähkökatkot tarkoittavat lämmitykselle ja ilmanvaihdolle?

Kahden tunnin katkon aikana lämpötilojen kiinteistöissä tulisi pysyä kutakuinkin ennallaan. Kiinteistöjen lämpötilatasojen suhteen ei pitäisi olla vaikutuksia. Sähkökatkon aikana puhaltimet ja ilmanvaihtokoneet ja ilmanvaihto pysähtyvät, se on hyvä juttu, sillä näin ilmanvaihto ei myöskään viilennä asuntoja sähkökatkon aikana. Sähkökatkon aika lämpö katkeaa lähes lämmitysmuodosta riippumatta. Oli kyseessä sitten kaukolämpö, maalämpö tai sähkölämmitys, käytännössä oma tulisija on ainoa lämmitystapa, johon sähkökatkot eivät vaikuta. Kerrostaloissa harvoin on omia tulisijoja, mutta jos kaukolämmitteisessä talossa on tulisijoja, voi puita poltella siellä ja lämmittää tällä tavalla. Lämmitystarve kahden tunnin katkon aikana ei kuitenkaan ole kovin kriittinen.

Onko jotakin keinoa turvata ei elintärkeiden laitteiden toimintaa?

Valitettavasti sähkökatkot ovat normaali ilmiö myös sähkökriisin ulkopuolella. Kahden tai jopa neljän tunnin sähkökatkot ovat tavallisia, ja niihin on hyvä varautua etukäteen. Haja-asutusalueilla sähkökatkot ovat hieman tyypillisempiä kuin kaupunkialueella. Jos on tiedossa, että esimerkiksi akvaario tai jokin muu yksittäinen laite tarvitsee jatkuvasti sähkö niin esimerkiksi virta-asema voi olla hyvä hankinta. Oman talon talotekniikka on myös syytä tarkistaa jo ennen sähkökatkoa ja varmistaa, että se kestää katkon.

Mistä yritys saa tiedon siitä, kuuluuko se kriittisiin toimijoihin, joilta ei katkaista sähköjä?

Paras tapa yritykselle selvittää asia on ottaa meihin yhteyttä. Olemme avanneet tätä varten oman sähköpostiosoitteen, jonne meille voi laittaa kysymyksiä sahkopula@vantaanenergia.fi. Verkkosivuiltamme löytyy lisätietoja sähköpulaan liittyvistä asioista ja yhteydenotoista. Teemme jatkuvasti tiivistä yhteistyötä kaupungin, hyvinvointialueen ja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa, mutta jos jokin asia mietityttää, niin parasta on olla suoraan yhteydessä meihin, niin selvitetään asia yhdessä.

Vinkkilista, huomioi ainakin nämä

Ruoka ja juoma: Jos sähköpula iskee, niin sähkökatko osuu varmaankin juuri niihin ajankohtiin, kun sähköä tarvittaisiin. Sähkön kulutuksessa piikit osuvat usein aamuihin ja iltapäivähetkiin, kun päästään töistä ja olisi tarve esimerkiksi laittaa ruokaa. Tähän voi varautua hankkimalla etukäteen sellaista ruokaa, jota voi syödä kylmänäkin. On myös todennäköistä, että myös sinun lähikauppasi joudutaan sulkemaan katkon ajaksi. Kannattaa siis jo etukäteen hoitaa sellaiset kauppaostokset, joita ilman ei tule toimeen kahta tuntia. Vedentuloon sähkökatkolla ei ole suoraa vaikutusta, mutta silti on hyvä varata muutama pullo juomavettä sähkökatkon varalle.

Kännykkä, valonlähde ja muut kodinkoneet: Kännykän akut kannattaa pitää täynnä ja hankkia sähkökatkon varalle ainakin yksi varavirtalähde, jonka voi ladata etukäteen täyteen. Matkapuhelinverkon toiminnassa saattaa olla sähköpulan aikana häiriöitä. Puheliikenteen pitäisi toimia, mutta esimerkiksi datayhteyksissä saattaa olla häiriöitä. Valon lähteeksi esimerkiksi patterikäyttöinen led-taskulamppu on hyvä hankinta.

Järeämpään sähkön tarpeeseen on olemassa varavirtalähteitä suurempia virta-asemia, joihin laitteita voi kytkeä ihan perinteisellä töpselillä. Esimerkiksi 300 wattisella virta-asemalla voi tehdä tietokoneella etätöitä useamman tunnin. Tällainen virta-asema on joidenkin satojen eurojen investointi.

Mitä kannattaa välttää?
Jääkaapin ja pakastimen avaamista tulee välttää. Molemmat pysyvät mahdollisimman kylminä, jos niitä ei avata sähkökatkon aikana. Myös matkapuhelinverkon käyttöä kannattaa välttää sähkökatkon aikana. Usein juuri silloin halutaan soitella tai selata nettiä ja jos kaikki toimivat näin, niin verkot alkavat kuormittua samanaikaisesta käytöstä.

Miten ja milloin katkoista ilmoitetaan?
Meillä on sähkökatkojen varalta olemassa online-palvelu, jonka kautta ilmoitamme katkoista kaikille asiakkaillemme. Nyt onkin hyvä ajankohta tarkistaa, ovatko yhteystiedot ajan tasalla, jotta viestit tulevat varmasti perille. Samalla voi valita haluaako ilmoituksen mieluummin tekstiviestillä vai sähköpostilla. Yhteystiedot pääsee tarkistamaan ja kirjaamaan täällä: https://www.vantaanenergiasahkoverkot.fi/palvelut/online-palvelu/
Tiedotamme mahdollisista sähkönjakelun keskeytyksistä lisäksi tällä verkkosivulla ja Facebookissa sekä Twitter-kanavallamme.

Miten tulee toimia sähkökatkon jälkeen, kun sähköt ovat palautuneet?
Kun sähkökatko on ohi, niin omat laitteet kannattaa tarkistaa, että ne edelleen toimivat. Varsinkin jääkaapit tai kylmälaitteet voivat joskus mennä rikki sähkökatkon seurauksena.

Onko jotakin mitä kuluttajat tai taloyhtiöt voisivat tehdä torjuakseen mahdollista sähköpulaa?
Omaa kulutusta voi pyrkiä pienentämään jo etukäteen. Erityisesti energian kulutuksen säästö kello 7–20 välisenä aikana olisi kaikista hyödyllisintä. Mediassa tiedotetaan, kun tilanne alkaa kiristyä ja viimeistään silloin on hyvä miettiä, voiko omaa sähkönkulutusta vielä pienentää.