Tuomas Oksanen rakentaa Suomen parasta sähkönmyyntiyhtiötä
Vantaan Energian ja kumppaneiden perustaman uuden myyntiyhtiön toimitusjohtajana aloitti loppuvuodesta 2019 kokenut myynnin ja liikkeenjohdon asiantuntija Tuomas Oksanen. Alku uudessa työyhteisössä on ollut vauhdikas, sillä “Myyntiyhtiöksi” kutsutun yhtiön lanseerausta on suunniteltu jo huhtikuulle 2020. Tapasimme Oksasen työnsä ääressä.
Hei Tuomas, miten menee?
Mahtava meininki! Ilmapiiri on tosi innostunut, kun päästään oppimaan ja tekemään yhdessä jotain, mitä ollaan jo pitkään haluttu tehdä.
Olen toiminut erilaisissa myynnin ja liikkeenjohdon tehtävissä energia-alalla jo pitkään ja intohimoni on asiakaskokemuksen sekä tuotteiden, palveluiden ja organisaation toimintatavan kehitys. Nyt olemme oikeasti tekemässä asioita asiakkaille ja heidän ehdoillaan. Se innosti minua.
Missä siis varsinaisesti olet töissä?
Perustajayritykset ovat eri puolilta Suomea ja tässä rakennetaan yhtiötä, joka toimii koko Suomessa. Minä siis työskentelen niin Lahdessa, Porissa, Oulussa kuin Vantaallakin. Yhtenä syynä tässä on se, että haluan oppia tuntemaan paitsi kollegat myös alueellisten asiakkaiden erilaiset tarpeet.
Millaisia asioita työtehtäviisi kuuluu?
Minun vastuullani on Myyntiyhtiön toiminnan valmistelu, sen talouteen ja organisoitumiseen liittyvät asiat sekä erilaisiin johtamisjärjestelmiin ja toimintatapoihin liittyvät asiat ovat nyt työpöydälläni.
Olemme myös yhdessä huippuporukan kanssa päässeet miettimään sitä, millainen brändi ja brändistrategia yhtiölle rakennetaan. Tämä tulee konkretisoitumaan siinä, millaisia tuotteita ja palveluita asiakkaillemme tarjoamme.
Millaisista asioista rakentuu Suomen paras sähkönmyyntiyhtiö?
Meidän voimavarana tulee olemaan juurevuus ja asiakkaiden kuuntelu tarkalla korvalla. Haemme voimaa eri toimialueidemme yksilöllisestä osaamisesta ja asiakastuntemuksesta. Tavoitteena on kuunnella tarkasti ja reagoida nopeasti.
Tänä päivänä asiakkaat odottavat, että sähkösopimukseen liittyvät asiat hoituvat sovitusti ja vaivattomasti. Sujuvaa palvelua on lisäksi pystyttävä tarjoamaan monissa kanavissa, jotta jokaiselle löytyy sopiva tapa asioida.
Asiakkaiden odotusten ylittäminen ei ole kuulunut perinteisesti energia-alan vahvuuksiin, mutta tämän me haluaisimme muuttaa. Rakennamme parhaillaan toimintamalleja, jotta se onnistuisi.
Mitä olet oppinut?
Kaikkein kiinnostavinta on oppia ymmärtämään meidän asiakkaita, sillä kaikki suomalaiset eivät ole suinkaan samanlaisia. Erilaiset asiakkaat eri puolilla Suomea arvostavat eri asioita ja tekevät arjen päätöksiä eri tavalla. Teemme paljon töitä tämän ymmärryksen kanssa, sekä siinä, miten se kääntyy tekoihin.
Mikä siinä tulee olemaan vaikeinta?
Asiakkaat odottavat nykyään enemmän, eikä vaatimuksiin ole aina helppo vastata. Kuitenkin olennaista on säilyttää hinta kilpailukykyisenä. Vaikuttavuus pitää pystyä rakentamaan kustannustehokkaasti ja niin, etteivät asiakkaat koe sitä taakkana.
On muistettava keskittyä asiakkaille tärkeisiin asioihin, eikä vain siihen, mitä itse pidämme tärkeänä. Saumattomuus on sekä luotettavuutta, taloudellisuutta että palvelun laatua.
Miltä tulevat viikot näyttävät?
Teemme kovasti töitä sen eteen, että saamme heti tarjolle erinomaista palvelua ja hyvät tuotteet. Iso määrä asiakkaita siirtyy tutuilta palveluntarjoajilta suoraan Myyntiyhtiön asiakkaaksi. On tärkeää, että palvelu jatkuu hyvänä, ehkä vähän aiempaa parempana.
Kerro vielä lopuksi, miksi halusit juuri tähän työhön?
Siksi, että markkinan on pitkään ajateltu muuttuvan ja nyt selkeästi nähdään, että energiayhtiöt yhdistävät voimiaan pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden toiveisiin digitalisoituvassa maailmassa. Tämä on se yhtiö, joka sekä omistuspohjan että osaamisen, ambitiotason, strategian takia minua eniten motivoi.
Kaiken kaikkiaan, tämä on tosi hieno tilaisuus. Päästään aloittamaan ikään kuin puhtaalta pöydältä, mutta hyvin voimavaroin.