Terveiset energiapalveluiden myyntitiimistä!

Olen Ismo Virtanen ja luotsaan energiapalveluiden myyntitiimiä Vantaan Energialla. Kolmehenkinen myyntitiimimme on palvellut isännöitsijöitä ja rakennuttajia Vantaalla jo kahden vuoden ajan. Tässä haastattelussa kerron tarkemmin millaisissa asioissa voimme olla avuksi ja esittelen meidän asiantuntevan tiimin.

Kerro hieman myyntitiimistä, miten se on muotoutunut?

Myyntitiimi on ollut toiminnassa parisen vuotta ja kasvanut yhden hengen tiimistä nykyiseen muotoonsa. Tänä päivänä myyntitiimissä itseni lisäksi asiakkaitamme auttavat asiakkuuspäällikkö Laura Heinänen sekä myynti- ja asiakaspäällikkö Saila Talaskivi.

Koko tiimi on olemassa siksi, että voisimme auttaa nykyisiä asiakkaitamme löytämään heille parhaat ratkaisut ja palvelemaan myös uusia asiakkaita, joilla on kiinnostusta kaukolämpöön tai muihin ratkaisuihin liittyen.

Sysäys tiimin olemassaololle ja kasvulle on syntynyt kiihtyvästä muutoksesta. Isännöitsijät ja rakennuttajat ovat päivä päivältä valveutuneempia ja kiinnostuneita erilaisista lämmitysratkaisuista sekä energiatehokkuudesta. Me myyntitiimissä olemme näiden asioiden ammattilaisia ja haluamme olla palvelemassa asiakkaita juuri heidän tarpeidensa pohjalta.

Millaista myyntitiimin arki on, millaista työtä myyntitiimissä tehdään?

Meillä arki on innostavan monipuolista ja tehtäviä on aivan laidasta laitaan. Meidän puoleemme käännytään monipuolisten kysymysten kanssa. Hienoa, että isännöitsijät ja rakennuttajat ovat rohkaistuneet kysymään asioita aiempaa matalammalla kynnyksellä.

Tarjoamme paljon tietoa ja asiantuntemustamme uusiutuvaan energiaan ja erilaisiin lämmitystapoihin liittyen. Tiedon ja datan osalta keräämme ja koostamme esimerkiksi kulutustietoja niistä kiinnostuneille sekä tuotamme erilaisia raportteja kiinteistöihin liittyen. Jos kiinteistössä pohditaan erilaisia energiaratkaisuja, voimme olla apuna ja käydä kokonaisuuden läpi. Tämän jälkeen katsomme mitä vaihtoehtoja voimme tarjota. Yhdessä teknisten asiantuntijoidemme kanssa arvioimme ja laskemme järkevimmän ratkaisun. Teemme myös myyntityötä kaikkiin uusiin rakentuviin kohteisiin.

Mitä tarjoatte isännöitsijöille?

Juuri nyt energia-asiat kiinnostavat myös isännöitsijöitä jopa tavallista enemmän. Annamme asiantuntemuksemme isännöitsijöiden käyttöön siten, että isännöitsijöillä on parhaat mahdolliset eväät työskennellä taloyhtiöiden kanssa. Tavallisia asioita ovat esimerkiksi kohteiden kulutuksen ja kustannusten seurantaan liittyvät asiat sekä Vantaan Energian Raportointikansio-palvelun käyttöön liittyvät asiat.

Olemme myös kehittäneet erilaisia uusia palveluita, sillä niitä on paljon toivottu. Palvelumme tarjoavat hyvin konkreettista apua taloyhtiöille. Tällä hetkellä tarjoamme esimerkiksi lämmönjakokeskusten tarkistus- ja huoltopalvelua ja jos lämmönjakojärjestelmä tarvitsee saneerausta, niin meiltä saa Lämmönjakojärjestelmän saneerauspalvelun, johon kuuluu automaattisesti 20 vuoden huolto- sekä ylläpito. Jos isännöitsijä tai taloyhtiön hallitus on kiinnostunut kiinteistön energiatehokkuudesta ja erilaisista energiatehokkuuden parannustoimista, niin Etevä Energiaetsivä on erinomainen palvelu näiden kartoitukseen ja toimenpide-ehdotusten hankintaan. Jos taas energian käyttö mietityttää, niin Huoleton energiapäivitys -palvelu auttaa optimoimaan energian käyttöä. Palvelun avulla energian käyttö ja kustannukset laskevat, samalla lämmityksestä aiheutuvat ympäristövaikutukset pienenevät.

Miten yhteydenpito isännöitsijöiden kanssa toimii?

Meillä on isännöitsijöiden kanssa tällä hetkellä todella hyvät ja avoimet välit. Yhteydenpito on avoimempaa ja aktiivisempaa kuin koskaan aiemmin ja se on todella mukavaa. Ehkä joissakin tapauksissa haluaisin rohkaista isännöitsijöitä olemaan rohkeasti yhteydessä myös muutosten hetkellä. Jos asunto-osakeyhtiössä pohditaan, vaikka maalämpöön liittymistä ja poistolämpöpumpun käyttöönottoa, niin me mielellämme selvitämme, mikä on kiinteistön ja asunto-osakeyhtiön kannalta paras ratkaisu. Avoin keskustelu on aina hyvästä ja voimme tehdä ehdotuksia ja suosituksia, jotka helpottavat isännöitsijöiden työtä. Meillä on olemassa kattavasti kulutusdataa aiemmilta vuosilta, joka helpottaa esimerkiksi laskelmien tekemistä. Voidaan hyvin yhdessä katsoa mikä taloyhtiölle on paras ratkaisu, onko se kaukolämpö vai jokin muu vaihtoehto. Vaikka kaukolämmön vaihto olisikin taloyhtiöllä mielessä, niin yhteydenottoa ei tarvitse jännittää. Meillä tärkeintä on löytää taloyhtiölle paras ratkaisu.

Entä mitä tarjoatte rakennuttajille?

Kehitämme jatkuvasti yhteistyötämme rakennuttajien kanssa helpompaan ja modernimpaan suuntaan. Olemme edenneet hienosti tilausten vastaanottajasta aidosti palvelevaksi energiayhtiöksi. Meihin voi ottaa rohkeasti yhteyttä ja me laskemme ja arvioimme mielellämme erilaisia vaihtoehtoja, rakennuttajien tarpeet vaihtelevat suuresti. Joku tarvitsee kaukolämpöliittymän, joku laajemman kokonaisuuden, johon voi kuulua esim. maalämpöratkaisu. Sitten jos mennään kerrostalosta vaikkapa toimitilarakentamiseen tai julkisiin tiloihin kuten päiväkotirakentamiseen, niin tarvitaan myös jäähdytystä. Näihin kaikkiin meiltä löytyy asiantuntemusta ja dataa päätöksenteon tueksi. Laskelmien pohjalta voimme tulla mukaan vaikkapa elinkaaripalvelumallillla, jossa me investoimme kokonaisuuteen ja otamme vastuun kiinteällä 15–20 vuoden sopimuksella. 

Tutustu myyntitiimin muihin jäseniin

Laura Heinänen

Kuka olet ja mikä on roolisi tiimissä? Olen Laura Heinänen ja toimin asiakkuuspäällikkönä Vantaan Energian energiapalvelu-liiketoiminnassa. Olen ollut talossa reilut 3 vuotta ja vastaan Vantaan alueen asumisen segmentistä eli isännöitsijöistä ja asuntosijoitusyhtiöistä.

Millaisista asioista ja työtehtävistä keskivertotyöpäiväsi koostuu? Työpäiväni täyttyvät asiakastapaamisista ja asiakkaiden yhteydenotoista, lisäksi teen paljon sisäistä tuote- ja palvelukehitystä sekä jatkuvaa myynnin kehittämistyötä.

Mikä on parasta työssäsi? Ne hetket, jolloin asiakkaat toteavat ääneen, kuinka hieno järjestelmä kaukolämpö on. Ja kuinka hyvin Vantaan Energia on vienyt omaa tuotantoaan ja asiakaspäänratkaisujaan eteenpäin. Parasta on siis päästä levittämään kaukolämmön ”ilosanomaa”, Vantaan alueella kaukolämpö on ilmastoystävällinen ja hinnaltaan vakaa sekä kilpailukykyinen lämmitysmuoto.

Mitä myyntitiimistä tai sinusta ei vielä tiedetä? Myyntitiimistämme ei vielä tiedetä, että puolet meistä on aikoinaan työskennellyt yhdessä ja sattuman kaupalla päätyneet jälleen Vantaan Energialla yhteen.

Saila Talaskivi

Kerro kuka olet ja mikä on roolisi tiimissä? Olen myynti- ja asiakaspäällikkö Saila Talaskivi. Teen Vantaalla asiakastyötä yritysten kanssa, jotka rakennuttavat uusia kiinteistöjä tai pitävät huolta nykyisistä kiinteistöistään. Olen myös yhteyshenkilö Vantaan kaupungin suuntaan.

Millaisista asioista ja työtehtävistä keskivertotyöpäiväsi koostuu? Luon ja ylläpidän keskustelua asiakkaiden ja Vantaan Energian välillä. Haen uusia kontakteja ja vahvistan olemassa olevia suhteita. Haen teknisen tiimimme tukemana ratkaisuja asiakkaan lämmityksen ja jäähdytyksen tarpeisiin kartoituksesta aina tarjouksen tekoon asti.

Mikä on parasta työssäsi? Ehdottomasti keskustelut asiakkaiden kanssa. Usein niissä herää puolin ja toisin uusia näkökulmia ja ajatuksia, joihin löytyy jo ratkaisu tai joita on mukava lähteä edelleenkehittämään.

Mitä myyntitiimistä tai sinusta ei vielä tiedetä? Kiertotalous- ja energia-asiat ovat tainneet kiinnittyä minuun jo lapsena. Helsinkiläisen kerrostaloasuntomme alla oli talon tekninen tila, jonka lämmityskattilassa, ajan hengen mukaisesti, poltettiin myös talon asukkaiden jätteet. Onneksi toiminta on nykyään kehittyneempää keskitetyn järjestelmän kautta.