Leikkaa hiilidioksidipäästöjä vaihtamalla työautot sähköautoiksi!

Monessa yrityksessä ollaan suurten valintojen edessä: kestävän kehityksen tavoitteisiin on sitouduttu ja hiilidioksidipäästöjä halutaan vähentää. Myös Axel Johnson International -konserniin kuuluva Widni haluaa hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä. Yritys suunnittelee parhaillaan osana ilmastolupaustaan autoetujensa päivittämistä koskemaan ainoastaan sähkö- tai hybridiautoja.

Sähköautoiluun vaihtaminen voi pienentää yrityksen päästöjä merkittävästi – Ilmastopaneelin mukaan päästöt pienentyvät parhaimmillaan jopa 70 %. Työntekijöille tarjottava autoetu voidaan tänä päivänä rajata kattamaan pienipäästöisempiä sähköautoja ja näistä edelleen pelkästään täyssähköautoja tai ladattavia, vasta sähkömoottorin tyhjennyttyä polttomoottoria käyttäviä, hybridiautoja.

Autoedun päivittämiseen liittyy kuitenkin seikkoja, joita on syytä pohtia huolellisesti etukäteen.

– Ainakin meille tärkeää on ollut löytää sellainen ratkaisu, joka toimii myös käytännössä. Emme halua hypätä suin päin järjestelyyn, jolle ei ole vielä hyviä toimintaedellytyksiä Suomessa, emmekä toisaalta tehdä vain näennäistä korjausliikettä, jolla ei ole merkittävää positiivista ympäristövaikutusta, summaa Widnin toimitusjohtaja Jari Mesimäki.

Suurin käytännön haaste ovat latauspisteet ja niiden saatavuus. Sähköautoille tulisi löytyä latauspisteet paitsi etua tarjoavista yrityksistä, myös autojen käyttöalueelta. Jotta työntekijät voisivat huolettomasti käyttää autoa myös vapaa-ajalla, on etenkin vapaan autoedun tarjoajien huomioitava myös muualta löytyvien latauspisteiden määrä.

Widnillä neuvotteluja käydään parhaillaan.

– Meillä työpaikan latauspisteiden hankinta tarkoittaa neuvotteluja vuokranantajamme eli kiinteistön omistajan kanssa. Keskustelut siitä, miten investoinnit tällaisessa tilanteessa jakautuvat, ovat tällä hetkellä käynnissä, Mesimäki kertoo.

Autoilun murrosvaiheeseen liittyvää haastetta ratkotaan jo kovaa vauhtia. Esimerkiksi latausoperaattori Virran asiantuntija Aleksi Patana uskoo, että latauspisteiden määrä voi jopa tuplaantua vuoden 2020 aikana. Tällä hetkellä Suomessa käytössä olevien latauspisteiden sijainnin ja määrän pystyy tarkistamaan esimerkiksi Latauskartta.fi-sivustolta. Pelkästään Virta.-verkostossa olevia julkisia latauspisteitä on noin 1 000 kappaletta. Lisäksi yhtiö on asentanut yksityiseen käyttöön yli 700 latauspistettä.

– Osa alan kehitystä liittyy latauspisteiden älyllistämiseen – älyteknologian myötä on mahdollista kerätä tarvittavat lataustiedot sekä yrityksen että kulkuneuvon käyttäjän käyttöön. Tämä helpottaa esimerkiksi autoedun verotukseen liittyvää raportointia, Patana kertoo.

Onko sähköautoetu ajankohtainen myös teidän yrityksessänne? Lue lisää täältä!