Siirry sisältöön

Vantaan Energia Keski-Uusimaan tuore myynti- ja asiakaspäällikkö Timo Aalto esittäytyy

Pitkän linjan myyntikokemuksella varustettu myyntipäällikkö Timo Aalto liittyi Vantaan Energia Keski-Uusimaan vahvuuteen vuoden vaihteessa. Tästä eteenpäin Aalto auttaa ja palvelee erityisesti Järvenpään yritysasiakkaita, isännöintitoimistoja sekä asunto-osakeyhtiöitä.

Vantaan Energia Keski-Uusimaa on saanut Aallon myötä merkittävän vahvistuksen myyntiin ja asiakkuuksien hallintaan. Timo Aallossa yhdistyy pitkän linjan kokemus myyntityöstä sekä vuosien monipuolinen kokemus lämpöpumppumaailmasta, jonka Aalto itse nimeää ehdottomaksi vahvuudekseen nykyisessä työnkuvassa.

– Ennen Vantaan Energia Keski-Uusimaan palvelukseen siirtymistä työskentelin pitkään lämpöpumppujen myynnin parissa, joten siirtyminen kaukolämmön ja hybridiratkaisujen maailmaan on ollut kiinnostava. Taustastani ja aiemmista kokemuksista on runsaasti hyötyä nykyisessä työssäni. Tunnen hyvin lämpöpumppusektorin argumentit ja osaan katsoa kokonaisuutta asiakkaan silmin. Myynnissä on ennen kaikkea kysymys asiakkaan tarpeiden ja toiveiden tuntemuksesta, jotta voimme aidosti selvittää mikä ratkaisu olisi kokonaisuutena paras mahdollinen. Joskus paras ratkaisu on kaukolämpö, joskus kaukolämmön ja lämpöpumpun hybridiratkaisu ja toisinaan pelkkä lämpöpumppu. On tärkeää, että asiakas saa luotettavaa ja totuudenmukaista tietoa, jotta päätös varmasti on oikea, Aalto kuvailee.

Uutuustuote kiinnostaa

Aalto on nopeasti ottanut haltuun koko Vantaan Energia Keski-Uusimaan tuote- ja palvelutarjoaman. Pääsääntöisesti monet tuotteet ja palvelut ovat jo monille asiakkaille tuttuja, mutta Aalto on tunnistanut, mitä asiakkaat eivät vielä perinpohjaisesti tunne.

– Moni varmasti tietää meidät kaukolämmöstä ja se toki onkin tuotteistamme suosituin tällä hetkellä. Sen sijaan hybridiratkaisumme ei ole kaikille vielä aivan täysin tuttu. Käytännössä tarjoamme asiakkaillemme palvelua, jossa yhdistetään lämpöpumpun ja kaukolämmön parhaat puolet. Esimerkiksi kiinteistö, jossa on tarvetta sekä lämmitykselle että jäähdytykselle, on sellainen, jossa tällainen yhdistelmä on usein erinomainen ratkaisu. Lämpöpumppu huolehtii jäähdytyksestä, mutta voimme ottaa samalla jäähdytyksestä aiheutuvan hukkalämmön talteen ja ajaa sitä kaukolämpöverkkoon. Samalla lämpöpumppu mahdollistaa eri tuotantotapojen välisen optimoinnin. Kaukolämpö on usein edullisin tapa lämmittää, mutta esimerkiksi silloin, kun sähkö on todella edullista, niin lämpöpumppu voi olla kustannusten näkökulmasta hyvä ratkaisu siihen hetkeen, Aalto taustoittaa.

Nopeasti Vantaan Energia Keski-Uusimaan joukkoon solahtanut Aalto nauttii uudesta vaiheesta ja asiakkaiden haasteiden ratkaisemisesta.

– Asiakastyö ja ratkaisujen tarjoaminen on erityisen lähellä sydäntä. Myynti on muuttunut vuosien varrella paljolti konsultoivaan suuntaan. Ollaan asiakkaan kumppanina, selvitetään lähtötietoja ja tehdään tietojen pohjalta erilaisia laskelmia, jotta yhdessä nähdään, mitkä ratkaisut ovat kokonaisedullisimpia ja kestäviä. Nyt alkuun olen ollut paljon isännöitsijöiden kanssa tekemisissä ja selvittänyt millaisia erilaisia kohteita kenelläkin isännöitsijällä on. Samalla olen tutustunut eri yrityksiin, asunto-osakeyhtiöihin ja uudisrakennuskohteisiin.

Ihmisläheinen ongelmanratkaisija

Sosiaalisella Aallolla on selkeä näkemys siitä mikä myynti- ja asiakaspäällikön työssä on parasta.

– Kyllä itselleni tärkeintä ovat ihmiset. Koronan jälkeen on mainiota olla Teams-kokousten vastapainoksi myös konttorilla työkavereiden kanssa. Samalla tavalla arvostan aikaa asiakkaiden kanssa. Ihmisten tapaaminen kasvokkain on aivan erilaista kuin Teamsin välityksellä. Myynnissä ja asiakastyössä on kyse ihmisten kohtaamisesta ja yhteisestä ymmärryksestä. Mitä paremmin ymmärrämme toisiamme, sitä helpommin löydämme myös ratkaisut yhdessä. Minulle asiakastapaamiset kasvokkain eivät ole koskaan ongelma, ylipäätään suosittelen olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä, jos mikä tahansa energiaan tai lämmitykseen liittyvä asia mietityttää, Aalto päättää.