Siirry sisältöön

Lämmityskausi lähestyy, milloin viimeksi tarkastit lämmönjakokeskuksesi kunnon?

Lämmönjakokeskukseen tulisi suhtautua samalla tavalla kuin autoon, sanoo Vantaan Energian myynti- ja asiakkuuspäällikkö Aksel Danielson. Samaan tapaan kuin huollamme ja katsastamme autojamme, tulisi meidän pitää huolta myös kiinteistön lämmönjakokeskuksen kunnosta vuosittain.

Periaatteessa kyse on hyvin yksinkertaisesta asiasta. Kiinteistössä, joka käyttää kaukolämpöä on lämmönjakokeskus ja Vantaan Energia toimittaa sinne lämpöä kaukolämpöverkkoputkea pitkin. Lämmönjakokeskuksesta lämpöä jaellaan huoneistoihin ja muihin kiinteistön osiin. Lämmönjakokeskus siis ottaa lämmön vastaan ja jakaa sen eteenpäin asukkaille ja muille lämmön käyttäjille.  

– Jotta lämmön kulutus asunnoissa olisi järkevällä tasolla, patterit lämpiäisivät toivotulla tavalla ja lämmintä käyttövettä tulisi hanasta oikeaan aikaan, olisi ensiarvioisen tärkeää, että lämmönjakolaitteisto toimii niin kuin pitää. Asiantuntijan neuvo on, että tällainen tarkastus kannattaa tehdä kerran vuodessa kaikenikäisille lämmönjakokeskuksille. Näin huomataan, miten laitteisto toimii, onko energiatehokkuus ja lämmönkulutus sille kuuluvalla tasolla, löytyykö vuotavia osia, tai onko venttiileitä tarpeen vaihtaa. Näin varmistetaan, että lämmin vesi ei vuoda sille kuulumattomiin paikkoihin ja vältytään vikatilanteilta, Aksel Danielson taustoittaa.

Unohda huolet ja turvaa valmiiseen palveluun

Vantaan Energian Lämmönjakokeskusten tarkistus- ja huoltopalvelun avulla pääsee kätevästi kärryille oman lämmönjakokeskuksen kunnosta ja mahdollisista huoltotarpeista.

– Tämä palvelu on tehty helpottamaan asiakkaiden elämää ja arkea. Palvelu tarkoittaa käytännössä sitä, että meiltä asiantuntija käy tarkistamassa keskuksen ja lopputuotteena asiakkaalle syntyy valmis raportti laitteiston kunnosta sekä mahdollisista suositeltavista toimenpiteistä. Asiakas saa mielenrauhan siitä, että keskus on huollettu ja säädetty kuntoon, Danielson arvioi.

Keskusten kunnossa voi olla suuria eroja riippuen siitä, milloin ne on viimeksi tarkastettu tai huollettu. Joskus keskus voi olla hyvässä kunnossa ja mitään huoltotoimenpiteitä ei tarvita, joskus riittää, että säädetään lämpökäyrää ja vaihdetaan mahdollisesti vuotavat osat. Lämmönjakokeskuksen tarkistus- ja huoltopalveluun kuuluu aina myös laitteiston optimointi ja samalla katsotaan, että se toimii energiatehokkaasti. Jos tarkistuksen yhteydessä ilmenee korjaustarpeita, niin Vantaan Energia antaa aina hinnat tarvittaville toimenpiteille.

– Meillä on runsaasti samantapaisia kiinteistöjä asiakkaanamme ja siksi yleensä tiedämme, mitä eri-ikäisen ja -kokoisen kiinteistön tulisi kuluttaa. Voimme aina verrata lämmitysenergian käyttöä ja tarkistaa, onko kohde energiatehokas tai onko kulutus liian suurta. Jos poikkeama on huomattavan suuri, voidaan joko etsiä syytä poikkeamalle tai kertoa mahdollisista tavoista, joilla energiatehokkuutta voisi parantaa, Danielson kertoo.  

Saneerataanko vanha laitteisto älykkääksi lämmönjakokeskukseksi?

Useinkaan lämmönjakokeskukset eivät vaadi lämpökäyrän säätöä ja optimointia suurempia toimenpiteitä, mutta ajoittain korjauslista on niin mittava, että osien vaihtoa tai jopa korvaavan keskuksen hankintaa on syytä harkita. Koska tarpeet ovat hyvin yksilöllisiä, on Vantaan Energia rakentanut asiakkaidensa tueksi Lämmönjakokeskuksen saneerauspalvelun.

Lämmönjakokeskuksen käyttöikä on tyypillisesti noin 20–25 vuotta. Huoltamalla ja osia vaihtamalla ikää voidaan ajoittain hieman pidentää, mutta myös uuden keskuksen hankinnassa on omat hyvät puolensa. Tekniikka on kehittynyt harppauksin viime vuosina, nykyiset lämmönjakokeskukset ovat merkittävästi energiatehokkaampia kuin ennen ja tämä näkyy suoraan lämmityslaskuissa.

Keskity asumiseen – me hoidamme lämmönjakokeskuksen

Lämmönjakokeskuksen uusiminen voi tuntua mittavalta projektilta vaiheineen ja vastuineen. Niille ketkä haluavat päästä helpolla Aksel Danielsonilla on hyviä uutisia.

– Lämmönjakokeskuksen saneerauspalvelun kautta meiltä voit hankkia koko paketin ilman alkuinvestointia. Tällöin me puramme vanhan pois, tuomme uuden keskuksen tilalle, asennamme sen paikalleen ja tarjoamme vielä keskukselle 20 vuoden takuun. Näin asiakkaan ei tarvitse murehtia, jos jokin osa menee ajan saatossa rikki tai osia tarvitsee vaihtaa tai huoltaa. Me huollamme keskuksen säännöllisesti. Palvelussa keskus on kuukausihintainen ja halutessaan asiakas voi lunastaa sen itselleen 5 vuoden jälkeen, mikäli leasing-mallista haluaa irtautua. Takuun asiakas saa halutessaan sopimuksen loppuun asti, Danielson avaa.

Tekniikan kehittyminen ja lämmönjakokeskuskannan päivittyminen on kokonaisuudessaan kaikkien vantaalaisten etu. Nykyiset keskukset ovat paitsi energiatehokkaita, mutta myös laitteina älykkäitä. Nyt kun vanhaa kantaa ollaan kovaa vauhtia vaihtamassa älykkääseen teknologiaan, niin se modernisoi koko kaukolämpöverkkoa. Tämä on hyvä uutinen kaikille vantaalaisille, sillä se osaltaan takaa, että kaukolämpö on vakaahintaista jatkossakin.