Aviapolis Liikennelabra -hankkeen yhteiskäyttöautokokeilussa opittiin jakamistalouden alkeet.

Olemme mukana Aviapolis Liikennelabra -hankkeessa, jolla pyritään kehittämään tulevaisuuden liikenteen palveluita. Hankkeessa etsitään vähäpäästöisiä ja kustannustehokkaita liikkumisen ja kaupunkilogistiikan ratkaisuja. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi ratkaisujen kehittämistä yksityisauton käytön tehostamiseen, kyytien jakamispalveluja sekä droonien käytön tutkimista pakettilogistiikassa.

Aviapolis Liikennelabra -hanke on jaettu erilaisiin työpaketteihin. Olemme mukana esimerkiksi joustavan omistamisen -työpaketista, jonka tiimoilta järjestimme yhdessä Vehon ja Liikennevirran kanssa sähköautojen yhteiskäyttöpilotin henkilökunnallemme. Pilotin tavoitteena oli saada kokemuksia sekä yhteiskäyttöautoilusta, että sähköautoista. 

Pilotti toteutettiin niin, että meidän henkilökuntamme jäsenet testasivat veloituksetta sähköautoja yhteiskäyttöautoina. Testaajien oli mahdollista ottaa sähköauto käyttöönsä vuorokaudeksi tai viikonlopuksi sekä ajaa niillä työajoja työpäivän aikana. Testattavat autot olivat Veholta lainaksi saamamme 4 sähköautoa; 2 kpl Smart täyssähköautoa ja 2 kpl C-sarjan hybridi Mercedes Benziä. Autojen varaus, käyttöönotto, lataus ja palautus tapahtuivat Virran applikaatioiden kautta. Autojen kokeilujakso kesti huhtikuun ajan.

Pilotti lähti käyntiin hyvin vauhdikkaasti, sillä lähes kaikki kokeiluajat varattiin loppuun heti varauskalenterin avauduttua.

Testauksen aikana autoilla ajettiin yli 8 000 kilometriä, mikä on huima määrä vajaan kuukauden testijaksolle. Pääasiassa kilometrit kertyivät vapaa-ajanajossa, sillä 6600 kilometriä ajeltiin vapaa-aikana. Testausaikaa käytettiin yhteensä 10 000 minuuttia.

Testaajia oli yhteensä 38 henkilöä. Kiinnostuneita testaajia oli 60 kpl, mikä on iso prosenttiosuus noin 340 henkilön henkilöstöstämme.

Testauksen päätteeksi testaajat vastasivat kyselyyn, jossa kysyttiin kattavasti koko testauksen onnistumisesta aina autojen käyttöönotosta niiden palautukseen.

Kaikki testaajat pitivät auton käyttöönottoa ja palautusta helppona. Tosin joitakin hajakommentteja löytyi, sillä osalle testaajista sähköautoilu oli kokonaan uusi asia ja pelkästään latauskaapelin käyttö vaatii ohjeistusta.

Osa testaajista testasi sekä Mersua, että Smartia. Mersu koettiin käytännöllisemmäksi vapaa-ajan autoksi, jolla hoitaa asioita ja matkailla vaikkapa mökille. Smart taas koettiin kätevämmäksi työajoon. Smartilla oli helppo ajaa tapaamisiin tai piipahtaa työmaalla.

Kaiken kaikkiaan yhteiskäyttöautokokeilumme sujui hyvin. Opimme muun muassa, että tarkkojen yhteisten pelisääntöjen luominen sekä niiden noudattaminen ovat erityisen tärkeitä asioita. Auton käytön jakaminen yhdessä muiden kanssa vaatii ihan uudenlaista ajattelua, sillä tällä hetkellä olemme tottuneet omistamaan kaiken itse ja jakamistalous on uusi asia.

Nyt esimerkiksi auto täytyi muistaa ladata ja hybridi lisäksi tankata seuraavaa käyttäjää varten. Myös auton siisteydestä täytyi huolehtia. Ja kurakelillä oli kohteliasta käyttää auto pesussa seuraavaa käyttäjää varten.

Noin 40 % testaajista oli sitä mieltä, että he voisivat harkita omasta autosta luopumista ja ottaa käyttöönsä yhteiskäyttöauton. Edellytyksenä tälle olisi tietysti autojen hyvä saatavuus sekä sopiva hinta. Testaajat olisivat myös valmiita myös maksamaan yhteiskäyttöauton käytöstä, vaikkakin se koettiin myös houkuttelevaksi henkilökuntaeduksi.

Saimme kokeilusta hyviä kokemuksia jakamistaloudesta. Yksi tärkeimmistä asioista, joihin uusi jakamistalous voi vaikuttaa, on liikenne. Yhteiskäyttöautoilu tekisi liikkumisesta ympäristöystävällisempää, sillä sen avulla voitaisiin nykypäivänä autolla tehtävät matkat järjestää resurssiviisaammin.

Lisätietoja 

Petri Penttinen
tuotekehitysasiantuntija
puh. 040 703 8495

Tarja Hellstén
Myynti- ja asiakkuuspäällikkö
puh. 050 390 3300