”Kohti asiakaslähtöisempää sähkönmyyntiä”
Tuija Rouhiainen
Yhdistimme voimamme sähkönmyynnissä ja asiakaspalvelussa kymmenen suomalaisen energiayhtiön kanssa. Asiakkaamme pääsevät osallisiksi sekä valtakunnallisuuden että paikallisuuden tuomista eduista.
Sähkönmyynnissä eletään murrosvaihetta, jonka alkamista on odotettu siitä saakka, kun markkinat vapautuivat vaiheittain 1990-luvulla. Alalle odotetaan samankaltaista yhdentymiskehitystä, joka on kohdannut maakunnallisia puhelinyhtiöitä. Suomessa toimii vielä noin 70 sähkönmyyjää, mutta määrän uskotaan vähintään puolittuvan. Toimintojen digitalisointi ja järjestelmäinvestoinnit ovat isoja kustannuseriä paikallisille, pienille yrityksille.
Teimme oman siirtomme 2019 perustamalla yhteisen sähkönmyyntiyhtiön Lahdessa, Porissa ja Oulun seudulla toimivien energiayhtiöiden kanssa. Uusi myyntiyhtiö ristittiin Oomi Oy:ksi, joka esittäytyy asiakkaille Oomi Energiana.
Myyntihenkilöstömme siirtyi 1.4.2020 toimintansa aloittavaan uuteen yhtiöön vanhoina työntekijöinä. Yksi heistä on Tuija Rouhiainen, joka on toiminut Vantaan Energiassa myynti- ja asiakkuuspäällikkönä kuluttajapuolella. ”Koen, että olemme saaneet upean mahdollisuuden lähteä kehittämään asiakaslähtöistä sähkönmyyntiä ja arkea helpottavia tulevaisuuden palveluita.” Oomin omistajayhtiöitä yhdistää halu jatkaa sähköliiketoiminnassa.
”Uskomme yhteistyön voimaan ja siihen, että yhdessä olemme enemmän. Suuruuden ekonomia mahdollistaa vastuullisten ja laadukkaiden palveluiden tuottamisen asiakkaille kustannustehokkaasti ympäri Suomen.”
Yhtiöllä on valmiiksi yli 400 000 asiakasta. Tavoitteena on kasvattaa asiakasmäärä nopeasti 700 000:een ja aina miljoonaan asiakkaaseen saakka, tulla yhdeksi Suomen suurimmista sähkön vähittäismyyntiyhtiöistä. Kasvua haetaan paitsi aktiivisella asiakashankinnalla, mahdollisesti myös uusien kumppanuuksien kautta.
Osakkaat perustivat myyntiyhtiön rinnalle yhteisen palveluyrityksen, joka tuottaa asiakas- ja laskutuspalvelut Oomi Energialle ja muille sen asiakkaille. ”Tarkoituksenamme ei ole ainoastaan tarjota asiakkaille palveluita vaan ylittää heidän palveluodotuksensa, tuottaa ylivertainen asiakaskokemus.”
Leveämmät hartiat
Vanhojen asiakkuuksien jatkuminen on ensiarvoisen tärkeää uudelle myyntiyhtiölle. Vantaan Energian asiakkaiden sähkösopimukset ja niiden ehdot säilyvät ennallaan. Yhdistyminen merkitsee hintakilpailukyvyn vahvistumista, joten vanhat asiakkaamme voivat luottaa siihen, että hinnat pysyvät edullisina vastaisuudessakin.
”Meille voi yhä soittaa ilman pitkää jonottamista ja vastaamme sähköposteihin yhtä nopeasti kuin ennenkin. Jos asiakas haluaa keskustella esimerkiksi sähkösopimusasioista kasvotusten, hän on tervetullut Peltolantien toimitalolla sijaitsevaan tuttuun asiakaspalvelupisteeseemme”, Rouhiainen sanoo.
Lähtökohtana on, että asiakastyytyväisyys ei saa heikentyä hitustakaan yritysjärjestelyjen seurauksena. Päinvastoin sen lisäämiseksi tehdään kaikki mitä voidaan. Vantaan Energialta sai ostaa eri tavoin tuotettua sähköä kaikkialle Suomeen ennen Oomin perustamistakin. Yhteisyrityksen kautta pystymme tarjoamaan osakasyhtiöissä hyviksi havaittuja lisäpalveluja helpommin myös muualla maassa. Niitä ovat esimerkiksi avaimet käteen -aurinkosähköpaketit ja sähköauton latauspisteiden asennukset.
Oomi Energian asiakkaiden ulottuvilla ovat sekä valtakunnallisuuden että paikallisuuden parhaat puolet. Uusi yhtiö tulee olemaan vahvasti esillä osakasyhtiöidensä toimialueilla. Kantavana ajatuksena on tarjota asiakkaille heidän senhetkiseen elämäntilanteeseensa istuvia tuotteita ja palveluita. Rouhiainen näkee, että Oomi voi olla enemmän kuin pelkkä sähköyhtiö. ”Haluamme on läsnä asiakkaidemme arjessa ja helpottaa sitä yhdistämällä sähköön muita palveluita. Esimerkiksi ensimmäiseen omaan kotiinsa muuttavasta nuoresta olisi ehkä kätevää liittää sähkösopimukseen kotivakuutus tai hankkia kauttamme muutto- ja siivouspalvelu.”
Elämäntilanteet muuttuvat ja arjen tarpeet niiden mukana. Asuinpaikka ja -ympäristö määrittelevät esim. liikkumisen vaihtoehtoja. Arvot vaikuttavat niin kotitalouksien kuin yritystenkin valintoihin. Tulevaisuus tuo tullessaan tuotteita, joita emme vielä tiedä tarvitsevamme.
”Mekään emme vielä tiedä, minkälainen tuote- ja palvelupaletti sähkön ympärille on mahdollista luoda, mutta lähdemme tutkimaan asiaa aktiivisesti ja ennakkoluulottomasti!”