Sähkön Online-palvelu

Uudesta Online-palvelusta löydät kotisi sähköenergian kulutustiedot, kaikki sähkön myyntisopimukseen liittyvät tiedot sekä laskut

Otamme käyttöön uutta Online-palvelua

Vantaan Energia Oy:n uusi sähkönmyynnin Online-palvelu on avattu. Tulemme lisäämään palvelun sisältöä vaiheittain. Pääset rekisteröitymään ja kirjautumaan palveluun alla olevan linkin kautta.

Online-palvelusta löydät

Sopimukset: omat sähkönmyyntisopimuksesi ja tiedot niistä.
Laskut: Online-palvelusta näet laskut lokakuun 2019 laskutuksesta alkaen. Vanhat laskut löydät verkkopankistasi, mikäli käytössäsi on ollut e-laskutus.
Raportointipalvelu: avataan arviomme mukaan marraskuun aikana
Yhteydenotot: voit lähettää asiakaspalveluun viestin

Sähköverkkosopimuksiin liittyvät asiat näet oman alueesi sähköverkkoyhtiön asiointipalveluista.
Vantaan Energia Oy:n (sähkönmyynti) ja Vantaan Energia Sähköverkot Oy:n (sähkönsiirto) Online-palvelut ovat erilliset palvelut.

Siirry Online-palveluun

Näin saat Online-palvelun käyttöön

Rekisteröidy palveluun pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Vanhojen Online- ja Raportointipalveluiden tunnukset eivät enää toimi.
Saat rekisteröitymisestä vahvistuksen sähköpostiisi. Käy hyväksymässä vahvistus.
Rekisteröitymisen vahvistuksen jälkeen voit aloittaa Online-palvelun käytön. Voit kirjautua palveluun antamillasi tunnuksilla tai verkkopankin kautta.
Online-palvelun käyttöohjeista löydät vinkkejä ja apua palvelun käyttöön.

Uusi Online-palvelumme

Nyt löydät omat sähkösopimustietosi yhdestä paikasta. Online-palvelusta näet kotisi sähköenergian kulutustiedot, kaikki sähkön myyntisopimukseen liittyvät tiedot sekä uudet laskut.

SOPIMUKSET

Tältä sivulta näet omat sähkösopimuksesi: päättyneet ja voimassaolevat, niiden voimassaoloajan, tuotteen sekä uusien sopimuksien hinnat.

LASKUT

Löydät Online-palvelusta omat sähkölaskusi lokakuun 2019 laskutuksesta lähtien. Voit myös siirtää laskun eräpäivää ehtojen puitteissa.

RAPORTOINTIPALVELU

Raportoinnista voit tarkastella omien käyttöpaikkojesi kulutusta vuositasolta tuntitasolle, seurata kulutuksen kehittymistä sekä verrata kulutustasi muiden vastaavien käyttöpaikkojen kulutukseen.

YHTEYDENOTOT

Yhteydenotot-sivulta voit lähettää asiakaspalveluun viestin ja liittää liitteitä viesteihin.

Kaukolämmön palvelut

Löydät sivulta palvelumme kaukolämpöasiakkaille, mm. lämmön Online-palvelun, jossa voit tarkastella kulutustietojasi, sekä Tarjouskansion, jonka kautta voit tilata palveluja.

Sähköverkkosopimus

Sähköverkkosopimuksiin liittyvät asiat näet oman alueesi sähköverkkoyhtiön asiointipalveluista. Tästä pääset Vantaan Energia Sähköverkkojen Online-palveluun.

Usein kysyttyä Online-palvelusta

  • Mitä etua minulle on Online-palvelun käyttämisestä?

    Online-palvelun kautta voit hoitaa yleisimpiä sähköön liittyviä asioita mihin vuorokauden aikaan tahansa. Löydät palvelusta kotisi sähkönkulutustiedot, kaikki sopimukseen liittyvät tiedot sekä uudet laskut. Uuteen Online-palveluun sisältyy myös aiemmin erillisenä toiminut kulutustietojen raportointi (raportointipalvelu).

  • Miten pääsen käyttämään sähkön Online-palvelua?

    Online-palvelu on käytössäsi heti kun olet rekisteröitynyt palvelun käyttäjäksi. Rekisteröitymistä varten tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

    Käytössä on yleisimpien verkkopankkien tunnistautumispalvelut. Jos sinulla on jonkun muun pankin verkkopankkitunnukset tai sinulla ei ole pankkitunnuksia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@vantaanenergia.fi).

  • Millä selaimilla Online-palvelu toimii?

    Palvelu toimii Edge-, Firefox-, Chrome- ja Safari-selainten yleisimmillä versioilla. Microsoft IE -selaimella kaikki välilehdet ja toiminnot eivät välttämättä toimi.

  • Miten Online-palveluun rekisteröidytään?

    Siirry Online-palvelun etusivulle ja klikkaa Rekisteröidy:

    Vaihe 1: Pankkitunnistus/mobiilivarmenne: Valitse pankkisi logo ja anna henkilökohtaiset pankkitunnuksesi.

    Vaihe 2: Käyttäjätiedot 1/2: Täydennä tai muuta pyydetyt asiakastiedot.

    Vaihe 3: Käyttäjätiedot 2/2: Täytä tähdellä merkityt pakolliset kentät sekä taltioi käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Lue ja hyväksy käyttöehdot.

    Vaihe 4: Vahvistus: Tarkista antamasi tiedot ennen lomakkeen lähettämistä.

    Vaihe 5: Vahvista sähköpostiisi saapuneen viestin linkistä rekisteröitymisesi ja antamasi sähköpostiosoite. Kun olet vahvistanut rekisteröitymisesi ja sähköpostiosoitteesi, voit kirjautua Online-palveluun.

  • Mitä tietoja tarvitsen Online-palveluun rekisteröitymiseen?

    Tarvitset rekisteröitymistä varten pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

    Käytössä on yleisimpien verkkopankkien tunnistautumispalvelut. Jos sinulla on jonkin muun pankin verkkopankkitunnukset tai sinulla ei ole pankkitunnuksia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@vantaanenergia.fi).

  • Mitä salasanasääntöjä Online-palvelussa on?

    Käyttäjätunnuksena käytetään oletuksena sähköpostiosoitetta, mutta voit vaihtaa sen myös muuhun tunnukseen/sanaan.

    Salasanan minimipituus on 8 merkkiä ja siinä pitää olla merkkejä vähintään kolmesta eri merkkiluokasta: isot kirjaimet, pienet kirjaimet, numerot ja erikoismerkit.

  • Kuinka kirjaudun Online-palveluun?

    Voit kirjautua Online-palveluun joko käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi tai henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.

  • En pääse kirjautumaan Online-palveluun, vaikka aikaisemmin olen palveluun päässyt.

    Tarkistamme Online-palvelun sisäänkirjautumisen yhteydessä käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi. Jos näistä jompikumpi on virheellinen tai eri kuin rekisteröitymisen yhteydessä annettu, palveluun kirjautuminen ei onnistu. Unohtuneen salasanan tai käyttäjätunnuksen voit pyytää Online-palvelun etusivulla Unohtuiko salasana/käyttäjätunnus -linkkien kautta rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

  • Miten voin vaihtaa tai saada uuden salasanan Online-palveluun?

    Jos olet jo rekisteröitynyt Online-palveluun, voit tilata uuden salasanan sähköpostiisi. Tilaa uusi salasana Online-palvelun etusivulta Unohtuiko salasana -linkistä.

    Vaihda sähköpostiisi saapuneen viestin linkistä itsellesi uusi salasana. Salasanan vaihtolinkki on kertakäyttöinen ja voimassa 14 vuorokautta. Mikäli et saa salasanan vaihtolinkkiä antamaasi sähköpostiosoitteeseen, ota yhteyttä Asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@vantaanenergia.fi).

    Salasanan ja käyttäjätunnuksen vaihtaminen on mahdollista myös Online-palvelun Omat tiedot -sivulla. Klikkaa oikeassa yläkulmassa omaa käyttäjätunnusta ja valitse Omat tiedot.

    Voit aina kirjautua palveluun myös verkkopankkitunnuksilla. 

  • Olen unohtanut käyttäjätunnukseni, mistä saan sen?

    Jos olet jo rekisteröitynyt Online-palveluun, voit tilata uuden salasanan sähköpostiisi. Tilaa uusi salasana Online-palvelun etusivulta Unohtuiko käyttäjätunnus -linkistä.

    Voit aina kirjautua palveluun myös verkkopankkitunnuksilla. 

  • Aiemmin Online- ja Raportointipalvelut olivat eri palvelut. Nyt yksi palvelu. Mitä tapahtuu vanhoille tiedoille?

    Meillä oli aiemmin käytössä vanha Online-palvelu sähköiseen asiointiin sekä Raportointipalvelu energiankulutuksen tarkkailuun. Nyt nämä palvelut yhdistyvät yhdeksi palveluksi ja löydät jatkossa uudesta Online-palvelustamme sekä asiointipalvelut, että kotisi sähköenergian kulutustietojen seurannan.

    Löydät uudesta Online-palvelusta kaikki historiatiedot liittyen kotisi sähköenergian kulutukseen ja tiedot sopimuksistasi vuoden 2016 jälkeen. Vanhoja laskuja ei uudesta palvelusta löydy. Myös erilaiset tilatut kulutuksenseurantaraportit pitää tilata uudelleen uudesta palvelusta.

  • Mistä löydän vanhan raportointipalvelun?

    Olemme uudistaneet sähköisiä palveluitamme ja vanha raportointipalvelu löytyy nyt uudesta Online-palvelusta.

    Online-palvelun kautta voit hoitaa yleisimpiä sähköön liittyviä asioita mihin vuorokauden aikaan tahansa. Löydät palvelusta kotisi sähkönkulutustiedot, kaikki sopimukseen liittyvät tiedot sekä uudet laskut.

  • Mistä löydän vanhat sähkölaskuni?

    Näet 1.11.2019 jälkeen lähetetyt laskusi Online-palvelustamme. Palvelun käyttöä varten tulee sinun rekisteröityä Online-palvelun käyttäjäksi. Palveluun rekisteröityäksesi tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

    Vanhat sähkölaskut löydät verkkopankistasi, jos käytössäsi on ollut e-laskutus. Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

  • Miten voin mitata sähkölaitteideni kulutusta?

    Raportointipalvelumme havainnollistaa, miten kotisi käyttää sähköä. Voit tarkastella omaa sähkönkäyttöäsi eri ajanjaksoina vuositasolta aina tuntitasolle asti.

    Seuraa sähkönkulutustasi

    Voit seurata sähkölaitteidesi sähkön kulutusta kulutusmittarilla. Mittarin voit lainata maksutta Vantaan kirjastoista. Mittarit löydät kirjastojen nettisivuilta www.helmet.fi hakusanalla energiamittari.

    Mittarin mukana saat listan sähkölaitteiden normaalikulutuksesta, joihin oman laitteen kulutusta voi verrata.

    Lainaa mittari

  • Miksi Onlinen raportointipalvelussa ei näytetä aikajaottelua (päivä-/yösähkö)?

    Aikasähköasiakkaiden osalta ei kulutusta enää jaotella yö- ja päiväsähköön. Tällä hetkellä asiakkaillamme on erilaisia tuotteita ja aikajaotteluita, joten oikean tiedon näyttäminen on hankalaa. Toistaiseksi raportoinnissa näytetään vain kokonaiskulutus. Tarkat tiedot aikajaottelusta löydät laskultasi.

  • Virallinen lämpötila joulukuulle 2018 on -6,7 astetta. Miksi raportointi näyttää lämpötilaksi -6,2 astetta?

    Tuntitason lämpötilatiedot tulevat Ilmatieteen laitokselta ja ne perustuvat käyttöpaikan paikkakunnan mittauspisteen lämpötiloihin. Raportoinnissa kuukausitason lämpötila lasketaan järjestelmässä olevien arvojen keskiarvona. Arvo saattaa poiketa Ilmatieteen laitoksen virallisesta kuukauden keskilämpötilasta.

  • Miten talvi- tai kesäaikaan siirtyminen näkyy käytön raportoinnissa?

    Kulutustiedot näytetään ajankohdan mukaan talvi- tai kesäajassa. Talviaikaan siirryttäessa ”tupla”siirtymätunnin tiedot havainnollistetaan lisätietolaatikossa kertomalla kummankin tunnin kulutus erikseen sekä kulutus yhteensä. Vastaavasti keväällä siirryttäessä kesäaikaan  ”ylimäärinen”tunti näytetään tyhjänä.

  • Mihin tietoihin sähkön vertailutiedot perustuvat?

    Taustavertailutietona on käytetty Energiateollisuuden keräämää vertailutietoa sähkön käyttäjistä. Omat tiedot perustuvat käyttöpaikan kulutustietoihin sekä profilointitietoihin, joissa kysytään käyttöpaikkaan ja sen käyttäjiin liittyviä tarkentavia kysymyksiä. Vertailutietoja muihin käyttäjiin  näytetään vain sähkön kuluttaja-asiakkaille.