Verkkokaupan pakettiratkaisu

10.11.2017

RePack on palautettava ja uudelleenkäytettävä verkkokaupan panttipakkaus. Suomalaisinnovaatio säästää luontoa, sitouttaa asiakkaita ja palkitsee kuluttajaa.

Jokainen Euroopan unionin asukas tuottaa keskimäärin 160 kiloa pakkausjätettä vuodessa, ja yhä suurempi osuus roskasta syntyy verkkokaupassa. Samaan aikaan Suomessa kierrätetään vuosittain lähes kaksi miljardia panttipulloa, noin 300 pulloa asukasta kohti. ”Kuluttajaa palkitseva panttipullosysteemi oli esikuvamme, kun aloimme miettiä pakkausjätettä vähentävää ratkaisua verkkokauppaan. Uudelleenkäytettäviä pakkauksia on käytetty teollisuudessa jo pitkään, mutta jostain syystä niitä ei ole hyödynnetty kuluttajakaupassa”, sanoo RePackin operatiivinen johtaja Petri Piirainen.

Syntyi RePack-postipaketti, josta kuluttaja maksaa verkkokaupassa maksimissaan 3,50 euron pantin. Pakkauksen palautettuaan hän saa vastineeksi kymmenen euron tai kymmenen prosentin arvoisen lahjakortin, joka käy maksuksi missä tahansa RePack-palvelua tarjoavassa verkkokaupassa. Tyhjennetty paketti litistyy kirjekuoreksi, jonka voi sujauttaa maksutta postilaatikkoon mistä päin maailmaa tahansa.

”Paketista kirjeeksi muuntuvan pakkauksen on oltava kevyt ja kestävä. Tällä hetkellä pakkaus on polypropeenia, mutta tutkimme jatkuvasti uusia materiaalivaihtoehtoja.” RePack-pakkaukset puhdistetaan, korjataan ja kierrätetään Seesam Pro -säätiössä, joka tarjoaa työtä vaikeasti työllistyville.

”Yhden pakkauksen on tarkoitus kestää 20 käyttökertaa, silloin sen hiilidioksidipäästöt ovat 80 kertaa pienemmät kuin kertakäyttöpakkauksissa. Mutta jo kaksi kertaa käytetyn RePack-paketin ilmastovaikutus on pienempi kuin paperi- tai muovipakkauksen”, Piirainen huomauttaa.

Monen hyvän kierrättäjä
Pelkästään Euroopassa verkkokaupan kautta kulkee noin neljä miljardia postipakettia vuodessa. Jatkossa jätteen määrä lisääntyy entisestään, sillä verkkomyynti kasvaa Euroopassa 20 prosenttia vuodessa. Suomessa kasvu on kuuden kahdeksan prosentin luokkaa. ”RePackia käyttää tällä hetkellä 30 verkkokauppaa viidessä eri maassa. Suurin osa asiakkaistamme on vaatekauppoja, joiden liiketoiminnan ydintä ovat edelläkävijyys ja kestävä kehitys.”

Uudelleenkäytettävästä pakkauksesta hyötyvät niin verkkokauppa, kuluttaja kuin maapallo. Lahjakortti houkuttelee asiakkaan
uudelleen ostoksille verkkokauppaan, ja kuluttaja saa rahallista hyötyä tehdessään ympäristöystävällisemmän valinnan. Pakkausten
lisäksi mallissa kiertää hyvä, sillä se sitouttaa kierrätyspakettia tarjoavat verkkokaupat ja niiden asiakkaat toisiinsa. ”60 prosenttia lähettämistämme lahjakorteista lunastetaan. RePackin valinneilla kuluttajilla on myös keskimäärin 30 prosenttia suurempi ostoskori kuin kertakäyttöpakkauksen valinneilla. Se kertoo ostovoimaisesta kohderyhmästä.” Piiraisen mukaan kuluttajien motiivit Re-Packin käyttöön vaihtelevat eri verkkokaupoissa. Yhdelle tärkein peruste on uutuusarvo, toiselle rahallinen hyöty, kolmannelle ekologisuus. Tulevaisuudessa erityyppisiä kuluttajia voitaisiin kenties palkita eri tavoin. ”Haluamme tarjota kertakäyttöpakkauksille niin yksinkertaisen ja houkuttelevan vaihtoehdon, ettei kertakäyttö kannata. Aluksi jännitimme, tulevatko pakkaukset maailmalta takaisin, mutta systeemi on toiminut hyvin. 75 prosenttia paketeista palautetaan.”

Kannattavasti ekologinen
Startupina aloittaneen RePackin perustajiin kuuluvat Piiraisen lisäksi Jonne Hellgren ja Juha Mäkelä. Yhteistä muotoilutoimistoa kolmikko on pyörittänyt yli kymmenen vuotta. ”Meille on ollut aina tärkeää tehdä merkityksellistä työtä ja kehittää tuotteita, joiden valmistaminen
kuluttaa mahdollisimman vähän luonnonvaroja. Yhdistimme tuotesuunnittelun ja ympäristötietouden arvioimalla hiilijalanjäljet erilaisille konsepteille. Laskelmien avulla asiakkaamme ymmärsivät vaihtoehtojen ympäristövaikutukset ja pystyivät tekemään ympäristön kannalta viisaampia valintoja.” Erään logistiikkaan liittyneen projektin myötä suunnittelutoimisto päätti keskittää liiketoimintansa RePackin kehittämiseen. Nyt yritys työllistää kokopäiväisesti seitsemän ihmistä. ”Keskeinen haasteemme on se, että joudumme kilpailemaan kertakäytön kanssa. Kertakäyttö on mielettömän halpaa ja hyvä bisnes siksi, että osa sen kustannuksista on ulkoistettu. Esimerkiksi meressä kelluvien muovilauttojen siivoaminen tulee meidän kaikkien maksettavaksi.” Toinen haaste on se, että esimerkiksi juomapullojen
pantilliset pakkausjärjestelmät perustuvat lakiin, eivät liiketoimintaan. Piirainen näkee sen myös mahdollisuutena. Liiketoiminnan kasvuhan lisää tavallisesti ympäristökuormitusta, mutta RePackin vaikutus on päinvastainen: mitä enemmän tuotetta käytetään, sitä vähemmän se kuormittaa ympäristöä. ”Vaikka tavoittelemme ympäristöystävällistä liiketoimintamallia, pelkkä ideologia ei riitä. Haluamme tehdä myös hyvää bisnestä. Parasta vaikuttavuuden kannalta olisi, jos joku onnistuisi tekemään kiertotalouden supercellit. Silloin kiertotaloudesta tulisi aidosti houkutteleva tulevaisuuden ala.”