Kuinka sähköauton lataus julkisilla latauspisteillä toimii

30.9.2019

(Teksti Noora Lintukangas, Kuvitus Outi Kainiemi)

Sähköauton lataaminen ei ole vaikeaa, mutta tottumatonta julkisen latauspisteen käyttö saattaa jännittää. Näillä ohjeilla onnistut ensiyrittämällä.

Ennen lataamista

REKISTERÖIDY Virta-latauspalvelun asiakkaaksi. Saat käyttöösi tuhansia sähköauton latausasemia ympäri Eurooppaa: register.virta.global

LATAA VIRTA-SOVELLUS puhelimeesi App Storesta tai Google Playsta. Auton lataaminen onnistuu ilman mobiilisovellustakin, mutta se on helpoin tapa varata latauspiste sekä aloittaa ja lopettaa lataus.

MAKSA KÄTEVÄSTI prepaid-mallilla. Rekisteröityessä asiakkaan maksukortilta siirretään 30 euroa lataustilin saldoksi. Lataustapahtumat veloitetaan lataustilin saldosta, eikä yksittäisistä tapahtumista tehdä erillisiä korttiveloituksia. Kun lataustilin saldo putoaa alle 10 euron, siirretään maksukortilta jälleen 30 euroa lataustilille.

Latauspisteellä

TUNNISTAUDU jollakin kolmesta vaihtoehdosta:
1. Valitse kyseinen latauspiste kartalta Virtamobiilisovelluksella ja pyyhkäise puhelimesi näytön Aloita lataus -painiketta.

2. Virran RFID-latauskortilla tai -avaimenperällä saat avattua latauslaitteen. Latauskortin ja -avaimenperän voit tilata rekisteröitymisen yhteydessä tai myöhemmin Virran nettisivuilta.

3. Jos et halua rekisteröityä asiakkaaksi, voit käyttää myös kertamaksua. Ohjeet löydät sivulta chge.eu. Palvelu pyytää syöttämään latauspisteen nelinumeroisen ID-tunnisteen sekä maksukortin tiedot.

KYTKE latausjohto autoon ja latauslaitteeseen tunnistautumisen jälkeen, jonka jälkeen lataus alkaa automaattisesti.

Latauksen jälkeen

LOPETA lataus kuten sen aloititkin: mobiilisovelluksella, RFID-tunnisteella tai kertamaksusivustolla. Palvelu laskuttaa asiakastiliäsi tai maksukorttiasi latauksen päätyttyä. Hinta vaihtelee latauspisteittäin ja määräytyy ladatun sähkön, latausajan tai näiden yhdistelmän mukaan. Kertamaksun hintaan lisätään kulujen siirtomaksu.

IRROTA latausjohto autosta ja latauslaitteesta.

ONGELMATILANTEISSA voit soittaa ympäri vuorokauden Virran asiakastuen numeroon 0800 02200 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen support@virta.fi, jolloin sinulle vastataan seuraavan arkipäivän kuluessa.