Parasta autoilua on sähköautoilu

Blomqvistin perheen sähköautolla taittuvat työmatkat ja loma-ajelut. Sähköllä kulkeminen on niin hyväksi havaittu, ettei sähköautoa enää muuksi vaihdeta.
Se oli ihastumista kerralla, eikä vanhaan ollut enää paluuta. Sähköauto vei miehen sydämen koeajolla. – Aluksi sähköauto oli vain yksi mahdollisuus muiden joukossa, mutta koeajo yllätti.
Äänettömyys, voiman tunne ja käytännön suorituskyky liikenteessä olivat niin hyvät, että muuta mahdollisuutta ei ollut kuin ostaa auto, kertoo Anssi Blomqvist ensimmäisestä sähköautostaan Nissan Leafista. Se hankittiin perheen kakkosautoksi kolmisen vuotta sitten. – Muutaman
kuukauden sähköllä ajon jälkeen alkoi tuntua siltä, että tätähän autoilun pitääkin olla, muissa vaihtoehdoissa ei ole järkeä. Alkoi mietintä, miten perheen toisesta, polttomoottoriautosta, päästäisiin eroon.
Viime vuonna molemmat Blomqvistien autot myytiin ja tilalle ostettiin uusi sähköauto, Tesla.
– Sähköauton pitää olla perheen ykkösauto, silloin sen kustannusten hyödyt tulevat esiin. Kauppakassiksi sähköautoa ei kannata ostaa, toteaa Blomqvist. Nyt perheen kaikki ajot ajetaan Teslalla, niin pitkät matkat kuin työmatkatkin. Perheautona sähköauto on osoittautunut toimivaksi ja miellyttäväksi: melutaso auton sisällä on pieni, matkanteko rauhallista ja mukavaa. Tavaratilat ovat yleensä suurempia kuin muissa autoissa. Matka-ajossa lataukset sujuvat mutkattomasti lapsiperheen luonnollisten taukojen pidon yhteydessä.
Sähköauto pärjää pakkasella
Sähköauton lataaminen sujuu arjessa yksinkertaisesti: kotona illalla töpseli seinään ja aamulla irti. Näin päivän ajot pystyy suorittamaan vaivatta. – Pääkaupunkiseudulla keskinopeita latauspisteitä on jo paljon, ja monien kauppaliikkeiden yhteyteen on tullut hitaita latauspisteitä. Tunnin asioinnin aikana niissä saa ladattua parhaimmillaan jopa 100 kilometrin edestä sähköä, mikä on enemmän kuin päivän ajot. Mutta jos pitemmälle Suomeen lähtee ajamaan, on syytä suunnitella matkanteko latauspaikat huomioonottaen, sanoo Blomqvist.
Sähköautoilun hyvinä puolina Blomqvist listaa aikaisemmin mainitsemiensa äänettömyyden ja hyvän suorituskyvyn lisäksi ympäristöystävällisyyden ja vähäisen huoltotarpeen. Myös talviajossa sähköauto on osoittanut erinomaisuutensa. – Koskaan ei tarvitse jännittää, lähteekö auto liikkeelle, sähköauto lähtee aina. Oman kokemukseni mukaan sähköauton energia riittää kovillakin pakkasilla pitämään sisätilan lämpimänä ja ikkunat sulina.
Huonoja puolia sähköautoilussa on autojen kalleus. – Onhan sähköauton hankinta suhteellisen suuri rahallinen satsaus, mutta hinnoittelu tuntuu kyllä olevan autojen ominaisuuksien tasolla. Ja kun
sähköautolla on hetken ajanut, niin ymmärtää, että siitä voikin maksaa vähän enemmän, Blomqvist toteaa. Toinen miinusmerkki on joidenkin sähköautojen rajoitettu toimintamatka. – Pitkän matkan teko voi joillakin merkeillä olla vielä ongelmallista. Sekä hyvänä että huonona puolena voidaan pitää sähköauton hiljaisuutta. Yleinen liikenteen melu vaimenee, mutta jalankulkijat eivät äänestä kuule auton lähestymistä. – Nyt on Amerikassa säädetty, että vuodesta 2018 lähtien sähköautoista on kuuluttava jonkinlainen ääni turvallisuuden lisäämiseksi, Blomqvist kertoo.
Trendi lähtökuopissa
Liikenteessä sähköauto herättää jonkin verran huomiota, lähinnä latauspaikoilla saattavat kiinnostuneet tulla kyselemään auton toiminnasta ja lataamisesta. – Se on ihan mukavaa, sanoo Blomqvist ja kertoo, että kaksi kollegaakin työpaikalla on jo innostunut ja hankkinut sähköauton. Anssi Blomqvist on tästedes vannoutunut sähköautoilija, mutta miten hän näkee trendin yleistyvän. – Uskon, että yleistyminen noudattaa S-käyrää, kuten muutkin isommat murrokset. Alku on melko hidasta ja kituliasta, mutta muutamassa vuodessa käyttö lähtee räjähdysmäiseen kasvuun. Kun naapuri hankkii sähköauton, laskee kynnys ostaa samanlainen itsellekin.
Entä mitä toiveita Blomqvistilla on sähköautoilun edistämiseksi? – Latausverkoston kehittäminen. Latauspaikkoja tarvitaan lisää. Vantaan Energialta oli tosi hienoa, että se järjesti sähköautoillan, jossa meitä käyttäjiä kuunneltiin latauspaikkojen tarpeesta. Toinen toive olisi valtiovallan toimet sähköautoilun edistämiseksi esimerkiksi verotuksen suhteen. Autonvalmistajien puolelta toivon lisää malleja, isompia perheautoja ja pitempiä kantosäteitä.