Tekstiviestipalvelu kertoo sähkökatkoista

(Teksti Noora Lintukangas, Kuva Depositphotos)

Katkokorteilla tiedottaminenjää vähitellen historiaan, kun suunnitelluista sähkökatkoista ja verkon häiriöistä ryhdytään kertomaan tekstiviesteillä.  Kevään aikana Vantaan Energia Sähköverkot siirtyy uuden tekstiviestipalvelun käyttöön. Muutos vaikuttaa niin suunnitelluista katkoista viestimiseen kuin häiriötiedotukseen.

Tähän asti suunnitelluista sähkönjakelun keskeytyksistä on ilmoitettu jättämällä paperinen katkokortti asiakkaan postilaatikkoon. ”Ihmiset käyvät nykyään harvemmin postilaatikoilla, joten katkolappu saattaa jäädä huomaamatta. Tekstiviestillä tieto saadaan varmemmin perille”, sanoo rakennuttajapäällikkö Jussi Välimäki Vantaan Energia Sähköverkot Oy:stä. Uuteen käytäntöön siirrytään vähitellen. 

Ensimmäisiä tekstiviestitiedotuksia ryhdytään lähettämään kevään kuluessa. Palvelu on asiakkaille maksuton. ”Jos asiakkaan puhelinnumero ei ole tiedossamme, kerromme suunnitelluista katkoista edelleen katkokortilla”, Välimäki kertoo. Sähköverkon häiriöistä on tähän asti saanut katkojen aikaan tietoa verkkoyhtiön verkkosivuilta ja puhelinpalvelusta.

Uudistuksen myötä tekstiviestit lähtevät automaattisesti kaikille asiakkaille, joita keskeytys koskee: ensimmäinen sähkönjakelun häiriön alkaessa ja toinen kun sähköt saadaan palautettua. ”Tekstiviestillä tieto tavoittaa asiakkaan nopeasti ja vähentää epätietoisuutta häiriön hoidosta ja kestosta. On tärkeää, että asiakas tietää meidän olevan tietoisia häiriöstä ja vianselvitystöiden olevan käynnissä. Samalla pystymme tehostamaan sisäisiä prosessejamme”, sanoo käytönsuunnittelun päällikkö Mikko Piironen Vantaan Energia Sähköverkot Oy:stä. Viestejä lähetetään kello 7–22.

Yön aikana tapahtuvista häiriöistä asiakas saa viestin aamuseitsemän jälkeen. ”Viestejä tullaan lähettämään keskimäärin muutamalle tuhannelle asukkaalle vuodessa. Tilastojen mukaan Vantaalla on hyvin vähän sähkökatkoja ja vain harva asiakkaistamme itse asiassa kokee niitä”, Piironen toteaa. Tekstiviestin saaminen edellyttää, että verkkoyhtiöllä on asiakkaan puhelinnumero tiedossaan. Omat yhteystiedot voi käydä tarkistamassa ja päivittämässä Online-palvelussa. Online-palvelun kautta on mahdollista lisätä tekstiviestin saajaksi muitakin perheenjäseniä, muuttaa viestien lähetysaikoja tai kieltää häiriöviestien lähettäminen. Asiakas voi myös ilmoittaa haluavansa tiedon tekstiviestin sijaan sähköpostilla.