Palveluksessasi: Oomi Energia

( Teksti Noora Lintukangas, Kuva Super Otus Oy)

Oomi Energia on uusi, huhtikuun alussa toimintansa aloittava sähkönmyyntiyhtiö, joka hoitaa jatkossa Vantaan Energian ja kymmenen muun osakkuusyrityksen sähkönmyynnin. Mitä muutos tarkoittaa asiakkaille? Vantaan Energia Oy:n toimitusjohtaja Jukka Toivonen vastaa.

Miksi Oomi Energia syntyi?

Suomessa on kymmeniä sähkönmyyjiä ja kilpailu kiristyy jatkuvasti. Olemme vastaavassa tilanteessa kuin teleoperaattorit kymmenisen vuotta sitten. Asiakkaat odottavat sähkönmyyntiyhtiöiltä edullisten hintojen lisäksi enenevissä määrin asiakkaalle hyödyllisiä palveluita, monipuolisia asiointimahdollisuuksia ja erinomaista asiakaskokemusta. Sovimme yhdessä kymmenen muun energiayhtiön kanssa syyskuussa 2019, että ryhdymme rakentamaan yhteistä myyntiorganisaatiota. Oomi Energia on jo syntyessään Suomen kolmanneksi suurin sähkönmyyjä. Yhteistyön myötä meillä on enemmän voimaa toiminnan kehittämiseen. Toiminta-alueemme on koko Suomi etelästä Lappiin saakka.

Ketkä ovat mukana Oomissa?

Oomissa ovat mukana Vantaan Energian lisäksi Lahti Energia, Oulun Energia, Oulun Seudun Sähkö, Pori Energia sekä nykyisen Oulun Sähkönmyynnin osakkaat: Oulun Energia, Tornion Energia, Haukiputaan sähköosuuskunta, Raahen Energia, Rantakairan Sähkö ja Tenergia. Monet sähköyhtiöt on nimetty sijaintipaikkakuntiensa mukaan. Koska myymme sähköä kaikkialle Suomeen, on luonnollista, ettei uuden sähkönmyyntiyhtiömme nimessä ole mukana paikkakuntaa.

Miksi juuri nämä yhtiöt sulautuvat yhteen myynnin osalta?

Olemme tehneet yhteistyötä aiemminkin, sillä osa yhtiöistä omistaa yhteisesti esimerkiksi vesi- tai tuulivoimaa. Omistamme vesivoimaa muun muassa Kokemäenjoella, Kymijoella ja Norjassa. Tuulivoimaa omistamme yhteisten yhtiöiden kautta eri puolilla Suomea. Meillä oli siis jo entuudestaan kokemusta toisistamme ja yhteisestä liiketoiminnasta. Yhtiöt ovat samanhenkisiä. Yhdistymisessä on riittävästi porukkaa mukana, jotta meistä tulee vahva toimija jo alkuvaiheessa. Kumppaneitamme yhdistää syvä energia alanosaaminen, vastuullisuus, luotettavuus ja ymmärrys paikallisten asiakkaiden arjesta.

Mitä yhdistyminen tarkoittaa asiakkaille?

Vantaan Energia jatkaa tuttuun tapaan sähkön- ja lämmöntuotantoa Vantaalla. Huhtikuun alusta alkaen sähkönmyyntiä kuitenkin hoitaa Oomi, mikä tulee näkymään uutena nimenä asiakkaiden sähkölaskuissa, viestinnässä ja markkinoinnissa sekä uusina verkkopalveluina. Vantaan Energian ja Oomin brändit ovat jonkin aikaa esillä rinnakkain. Samat tutut yhteyshenkilöt kuitenkin jatkavat asiakkaiden palvelua, eikä muutos vaadi asiakkaalta toimenpiteitä. Yhdistyminen näkyy asiakkaillemme entistä kilpailukykyisempinä hintoina ja jatkuvasti kehittyvinä palveluina. Ympäristöystävällisyys on jatkossakin vahvasti mukana toiminnassamme.

Kuinka vanhojen sähkösopimusten käy?

Vanhat sähkösopimukset jatkuvat automaattisesti, vaikka ne siirtyvät Oomin nimiin. Kun vanha sopimus on päättymässä, otamme hyvissä ajoin yhteyden asiakkaaseen ja ehdotamme asiakkaan tarpeisiin sopivaa sähkösopimusta, aivan kuten ennenkin. Tuotteisiin tehdään todennäköisesti jossakin vaiheessa muutoksia, kun pääsemme kehitystyössä pidemmälle. Yhteistyöllä ja sen tuomalla valtakunnallisella volyymilla varmistamme, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme yhä monipuolisempia ja räätälöidympiä palveluita.

Mitä yhdistyminen tarkoittaa asiakaspalvelun osalta?

Myös asiakaspalvelutoimintomme yhdistyvät. Tätä varten on perustettu uusi asiakaspalveluyhtiö. Samat yhteyshenkilöt jatkavat asiakaspalvelussa, ja tarjoamme edelleen paikallista palvelua niin sähköisesti, puhelimitse kuin kasvokkain. Yhteystietoihin tulee joitakin muutoksia, niistä tiedotamme mahdollisimman selkeästi myöhemmin. Nettisivumme www.oomi.fi on toiminnassa huhtikuun alussa.

Muuttuvatko hinnoittelu ja laskutus?

Lähtökohtamme on, että isona toimijana pystymme tarjoamaan asiakkaillemme edullisempaa sähköä kuin pieni paikallinen yhtiö. Yhdistymisen myötä saamme leveämmät hartiat, jotka mahdollistavat kilpailukykyisemmät ja paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavat tuotteet ja palvelut. Jos asiakkaan sähkönsiirto ja -myynti ovat aiemmin olleet samalla laskulla, ne ovat näin jatkossakin. Tilinumero vaihtuu vain sähkönmyynnin laskuissa. Tiedotamme muutoksesta tarkemmin laskutuksen yhteydessä. Mistä nimi Oomi tulee? Järjestimme kaikkien osakasyritysten henkilöstöille nimikilpailun, jonka perusteella testasimme useaa nimeä niin henkilöstöllä kuin asiakkailla. Oomi on uudissana, joka ei varsinaisesti tarkoita mitään. Koemme positiiviseksi sen, että rakennamme omalla tekemisellämme merkityksen nimelle. Lähdemme avoimesti kohti uutta.

Mitä uutta Oomi tuo markkinoille?

Sähköyhtiöt eivät perinteisesti ole kärkikaartissa asiakaskokemuksen erinomaisuudesta puhuttaessa. Tässä haluamme ottaa ison askeleen eteenpäin. Katamme maantieteellisesti koko Suomen, ja 800000–900000 suomalaista muuttaa vuosittain. Oli uusi osoite missäpäin Suomea tahansa, sähköasiat hoituvat helposti Oomissa. Asiakkainamme on niin ensiasuntoon muuttavia kuin ikäihmisiä sekä erilaisia yrityksiä, yhdistyksiä ja muita toimijoita. Tavoitteemme on, että asiointi kanssamme on kaikille asiakkaillemme vaivatonta, selkeää ja ymmärrettävää. Haluamme olla mahdollisimman helppo kaveri. Sähkösopimusten lisäksi tarjoamme asiakkaillemme erilaisia ilmastoystävällisiä tuotteita ja palveluita, kuten aurinkopaneeleja. Olemme mukana myös sähköautojen lataustoiminnan kehittämisessä. Mahdollisuuksia on paljon.