Kaukolämpösopimus on enemmän kuin lämpöä

23.2.2018

Kaukolämpöasiakas saa liittymismaksullaan muutakin kuin kaukolämpöliittymän omistuksen, muistuttaa Vantaan Energian lämpöpalvelupäällikkö Lassi Kortelainen.

Kaukolämmön toimitusvarmuus on sadan prosentin luokkaa, se on luotettavaa ja turvallista. Tämän tietää jokainen kaukolämpösopimuksen tehnyt asiakas. Iloinen yllätys on sen sijaan saattanut olla Vantaan Energian kaukolämpöasiakkailleen tarjoama lämmitysneuvonta. ”Tarjoamme paitsi teknistä tukea myös kulutusneuvontaa. Lämmityslaskua voi pienentää esimerkiksi tiivistämällä ovet ja ikkunat, tekemällä yläpohjaan lisäeristyksen ja laskemalla sisälämpötilan noin 21 asteeseen”, Lassi Kortelainen havainnollistaa.

Uusille asiakkaille tai talon uusille asukkaille tarjotaan aina opastusta lämmönjakokeskuksen käyttöön. Ja jos lämmityksessä ilmenee jotakin häikkää, toimii vikapäivystys 24 tuntia vuoden jokaisena päivänä. ”Verkkosivuiltamme asiakkaat näkevät kulutustietonsa jopa tuntitasolla. Tiedot löytyvät takautuvasti usean vuoden ajalta.” Kortelainen kertoo, että taloyhtiöille ja yritysasiakkaille toimitetaan vuosittain kustannusarvio budjetoinnin tueksi. Isännöitsijöille jaetaan myös lämmönjakokeskusten saneerauksiin ja mitoituksiin liittyvää tietoa. Muihin lämmitysmuotoihin verrattuna kaukolämmön hinnoittelu on vakaata ja edullista. ”Meillä on ikuinen lämmöntoimitustakuu eli lupaamme toimittaa lämpöä niin kauan kuin asiakkaan kiinteistö on olemassa. Kaukolämpöverkosta pidetään hyvää huolta.”